Naakte motorfietsen nieuwe trend

De eerste verkooppiek in de Nederlandse motorfietsmarkt dateert van de jaren vijftig. Lichte tweetaktjes van Jawa, Sparta en DKW waren belangrijk in het woon-werkverkeer. Recordjaar was 1955 met ruim 19.000 verkopen. Toen de auto betaalbaar werd tuimelde de motorfiets, met als dieptepunt 1960: 2.600 verkopen. Vanaf 1965 ging het weer crescendo, vooral met goedkope Japanse exemplaren. De Britse motorfietsindustrie miste de aansluiting en ging ten onder. De recessie van begin jaren tachtig zorgde weer voor een dal en sinds het beter gaat met de economie schieten ook de motorfietsverkopen omhoog.

AMSTERDAM, 26 okt Het wordt een vet motorfietsjaar. Als Honda-importeur en voorzitter van de vandaag geopende MotoRai, P. A. A. Nagtzaam, gelijk krijgt, zullen er in 1990 tussen de 15.000 en 16.000 nieuwe motorfietsen worden verkocht, een stijging van dertig procent vergeleken met vorig jaar. Het totale aantal motorfietsen dat in Nederland rondrijdt het 'park' kwam in 1989 op 142.100 en daarmee werd eindelijk het historische record van 1956 verpletterd, toen er 133.500 motoren reden. Naar verwachting zal dit jaar de 150.000-grens worden gepasseerd.

De motorfiets trekt overal ter wereld aan met uitzondering van de VS maar nergens is de stijging zo sterk als in Nederland. Het Centraal Bureau voor de afgifte van Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) kan de belangstelling voor het motorrijbewijs nauwelijks aan. In 1987 werden 33.000 examens afgelegd, in 1988 38.000 en in 1989 ruim 51.000. Van die aspirant-motorrijders is ruim een kwart van het vrouwelijk geslacht.

Het regent verklaringen voor de stijgende verkopen: mooie zomers, gestegen inkomens, fileproblemen. Alle importeurs signaleren ook dat steeds meer dertigers en veertigers een motor kopen. Vaak zijn het 'heropstappers', mannen met een motorfietsverleden die inmiddels gezeten burgers zijn geworden en die op een goede dag wakker worden met een onblusbaar verlangen naar een echte motorfiets.

Deze heimweerijders zijn niet zo gecharmeerd van de felgekleurde en gestroomlijnde racemonsters die tot voor kort het motorbeeld bepaalden en de markt past er zich bij aan. Alle merken leveren nu een paar onopgesmukte motoren, in rustige kleuren en door het ontbreken van beplating en stroomlijn is er ook weer iets van de krachtbron zelf te zien.

De naked bikes, zoals ze al gedoopt zijn, doen sterk aan de motoren van tien, vijftien jaar geleden denken. Zo herkent de motorrijder die zijn klassieken kent in de lijnen van de splinternieuwe Kawasaki Zephyr (750 c, f. 13.000) onmiddellijk de Z1 van hetzelfde merk, de sensatie van 1972. Minder extreem wat dit betreft is de nieuwe Suzuki GSX 1100G (1100 c, f. 18.000), maar ook deze in stemmig zwart uitgevoerde motorfiets brengt menig RAI-bezoeker tot de verzuchting: 'Eindelijk weer een echte motor'.