Het Portret

Twee mannen kijken ons op deze foto aan. De man links boven trekt een gezicht alsof hij zeggen wil: 'Had je soms wat te vragen? Doe het dan vlug, ik heb op het ogenblik wel iets anders aan mijn hoofd.' Hij moet boven natuurlijk poseren voor zijn vriend de schilder. Die kijkt ook al of ons onverwachte bezoek hem heel slecht uitkomt. Hoe durven we hem nu te storen terwijl hij net van plan was verder te werken aan dat schitterende portret.

Straks zijn ze verdwenen, laten we ze vlug wat beter bekijken. In welke eeuw zijn we gestapt? De heren dragen kleding die tweehonderd jaar geleden in de mode was. Kijk maar naar die kuitbroek met veters, de witte kousen, de lange jas en de deftige das.

Waarom hebben ze zich verkleed? Misschien vindt de man links boven het leuk als een edelman uit de achttiende eeuw te poseren. Ja, zo zal het wel zijn. Maar waarom draagt de schilder dan ook een broek en een jas uit die tijd?

Is het wel een foto? Vast en zeker, je ziet het aan de glimmende planken op de vloer en de schaduw daar rechts op de muur. Deze zaal moet ook in werkelijkheid bestaan.

Maar hoe echt is de trap? De eerste tree, daar kunnen we op. De rest van de trap maakt deel uit van een schilderij. Ook de heren zijn geschilderd, we zullen ze nooit naar boven kunnen volgen. Ze staan daar voorgoed. Het portret van de jonge edelman komt nooit af, hoe graag we het ook willen zien.