Alternatieve skitraining in oude aanhangwagen

HUIZEN, 26 okt. De hond kan het nog wel waarderen en springt vrolijk op, zijn eigenaar daarentegen is met stomheid geslagen en staakt de wandeling door het bosrijke gebied. Langs hem scheurt een auto met daarachter een aanhangwagentje waarin een skier compleet met helm en stokken meedeint op de oneffenheden van het pad. 'Er zijn er voor minder opgepakt', probeert hij nog. Maar eigenlijk weet hij zich geen raad met de situatie. Veelvuldig achterom kijkend verdwijnt hij mompelend in het bos.

Waar landen als Oostenrijk en Zwitserland zich voorbereiden op de wereldkampioenschappen Alpine-skien via windtunnels en andere geavanceerde apparatuur, staat Nederlands topman in een oud aanhangwagentje. Voortgesleept door de auto van fysiotherapeut Jules Alberga dendert Harald de Man bijna dagelijks over hobbelige bospaden. Met een gemiddelde snelheid van zestig kilometer per uur wordt getracht een skipiste met al zijn oneffenheden te simuleren.

'De meeste mensen vinden het wel grappig als we langskomen, al spreek ik ze gelukkig niet allemaal en ben ik met die helm vrijwel onherkenbaar', zegt Harald de Man (22) na afloop van de rit. Ruim zes maanden per jaar verkeert hij voornamelijk in Oostenrijk ter voorbereiding op het nieuwe seizoen. Terug in Nederland wenst hij de trainingsuren ook te kunnen omzetten in een specifieke oefening. Er is weliswaar een apparataat in de handel dat de bewegingen en krachten kan nabootsen die bij een afdaling op de skier vrijkomen, maar de kosten (10.000 gulden) zijn van dien aard dat Harald de Man zijn toevlucht tot ietwat simpelere voorzieningen moet zoeken.

De fantasierijkheid van zijn fysiotherapeut Jules Alberga leidde tot het karretje, waarin twee stukken ski's zijn gemonteerd. De Man klikt de schoenen in de zeer strak afgestelde bindigen en neemt plaats op het wagentje dat bij grote snelheid over hobbelige wegen zelfs los van de grond komt. 'Toen we het in elkaar hadden gezet, konden we bijna niet wachten op de proefrit. Ik had gelijk het gevoel van een afdaling. Dit geeft een goede benadering van een piste. Na een paar minuten voelde ik mijn bovenbenen al branden.'

Concentratie

Alberga legt uit dat deze opzet vooral is bedoeld voor spiertraining en concentratie. 'Naast alle andere oefeningen moet je ook sportspecifiek bezig kunnen zijn. Nu, dat kan in die aanhangwagen, die overigens maar een klein deel van het totale programma uitmaakt. In die houding en met die snelheid train je de bovenbeenspieren nog meer en verleg je de verzuringsgrens. Het is een dynamische vorm van het testen van het uithoudingsvermogen. Bovendien weet Harald de Man niet hoe het pad eruit ziet waarover we rijden. Alles is steeds een verrassing en dat is goed voor de concentratie', aldus Alberga.

Je moet gedreven zijn om op deze wijze het nieuwe skizeizoen in te gaan. Maar De Man legt alle hoon naast zich neer en wijst er op dat bondscoach Prodinger onlangs getuige is geweest van deze wel heel bijzondere trainingsvorm en zich enthousiast toonde. 'Hij heeft zelfs aanwijzingen gegeven hoe mijn houding nog meer kan verbeteren. Ik wil er alles aan doen, want dit seizoen staat in het teken van het WK in Saalbach. Op de afdaling heb ik nu 85 Fis-punten, terwijl de Nederlandse Ski Vereniging de eis op vijftig heeft gesteld. Die norm kan ik halen, maar dan zal ik bij een aantal afdalingen nog sneller naar beneden moeten.'

Eis

Harald de Man verwacht dat hij zich voor de wereldtitelstrijd januari volgend jaar kwalificeert. Voor de Olympische Winterspelen ligt dat anders. Het IOC heeft als eis gesteld dat hij bij een wereldbekerwedstrijd bij de eerste vijftien moet eindigen. De Man noemt die norm ridicuul. Afgelopen seizoen nam hij deel aan een Super G in Noorwegen en finishte vijf seconden achter winnaar Pirmin Zurbriggen, die anderhalve minuut voor de afstand nodig had. In die tussenliggende vijf seconden drongen zich evenwel behalve Zurbriggen nog 58 andere skiers, zodat Harald de Man met de zestigste plaats genoegen moest nemen. En tegen een dusdanig krachtsverschil lijkt zelfs geen aanhangwagentje opgewassen.