Transavia bezuinigt, gaat samen met Denen

AMSTERDAM, 25 okt. De chartermaatschappij Transavia beperkt het investeringsprogramma van 1,2 miljard gulden en sluit een samenwerkingsovereenkomst met het Deense Sterling Airways.

Het investeringsprogramma voorziet voor de periode tot en met 1994 in de levering van zes Boeings 737-300 (149 stoelen) en een zelfde aantal 757's (215 stoelen). Peter Legro van Transavia zei gisteren op Schiphol dat de chartermaatschappij dezer dagen met de vliegtuigfabriek Boeing onderhandelt over aanpassing van de bij Boeing ingenomen posities. Transavia zou graag minder 737's en meer 757's afnemen en de levering van de toestellen over een langere periode spreiden. Precieze aantallen en bedragen kon Legro niet noemen maar hij zei dat bij de huidige congestie in de lucht een voorkeur uitgaat naar vliegen met 'grotere vliegtuigen met een lagere frequentie'.

De samenwerking met de Deense chartermaatschappij Sterling Airways wordt de komende weken geconcretiseerd. Beide maatschappijen willen gezamenlijk vliegtuigen, vliegtuigonderdelen en brandstof inkopen. Bovendien bekijken de bedrijven hoe ze vliegtuigen en piloten kunnen uitwisselen en hun lijnen beter op elkaar kunnen afstemmen. Of Sterling de twee Boeings die het bedrijf dit winterseizoen van Air Holland huurt volgend jaar van Transavia zal huren kon Legro niet zeggen. Volgens Legro is het een novum in de charterwereld dat vergelijkbare maatschappijen zo'n hechte samenwerking op commerciele basis aangaan.

Transavia sluit een operationeel verlies dit jaar niet uit. Legro zei dat de hogere kerosineprijs de chartermaatschappij dit jaar al 5,5 miljoen extra heeft gekost. 'Daar komt dan nog een bedrag van 400.000 dollar aan extra verzekeringspremies bij', aldus Legro. Door de verkoop van vliegtuigen zal Transavia in ieder geval niet in de rode cijfers belanden, 'maar de winst behoort uit operationele activiteiten te komen en niet uit de verkoop van activa'.

Legro zei verder dat Transavia de tarieven vanaf 1 april met 35 tot 55 gulden per vlucht gaat verhogen. De tariefsverhogingen zijn volgens Legro noodzakelijk omdat 'de tarieven al jaren op een gelijk niveau zijn gebleven terwijl de kosten wel stegen'. Deze tariefsverhogingen staan los van de branstoftoeslagen die bij de passagier in rekening worden gebracht. Tot 1 april zijn die gegarandeerd en varieren van 50 gulden voor een vlucht naar Las Palmas tot 100 gulden voor de bestemmingen Ankara en Istanbul. Daarna zal de chartermaatschappij de toeslagen overigens per maand vaststellen, afhankelijk van de dan geldende kerosineprijzen.

Overigens merkt Transavia nog niet dat de consument door de toeslagen een afwachtende houding aanneemt bij het boeken van vakanties. Volgens Legro blijft het aanbod van passagiers redelijk op peil.