Reizigers hebben klachten over de trein: vaak vies, te vol ente laat

DEN HAAG, 24 okt. Veel treinreizigers klagen over vertragingen, het missen van aansluitingen tussen trein en bus, het gebrek aan zitplaatsen en vervuilde toiletten in de treinen, alsmede de ongastvrijheid op sommige perrons.

Dit is gebleken bij een onderzoek dat de Consumentenbond gedurende 16 maanden onder 1350 leden heeft gehouden. De leden was gevraagd hun ervaringen met hun eerstvolgende treinreis te beschrijven.

Blijkens dit onderzoek heeft in de wintermaanden een op de vier treinpassagiers met vertraagde treinen te maken en wordt in de spits 40 procent daarmee geconfronteerd. Een gevolg van de vertragingen is dat veel reizigers hun aansluitende trein missen, met name in de richting van Den Haag CS, Utrecht CS en in mindere mate Amsterdam CS. Gemiddeld zou de vertraging bijna zes minuten bedragen; een op de tien reizigers zou langer dan tien minuten op een trein staan wachten. Klachten zijn er vooral over de aansluitingen van treinen en streekbussen.

Elf procent van de treinreizigers slaagt er over de hele dag genomen niet in een zitplaats te vinden in de klasse of afdeling van zijn voorkeur, roken of niet-roken. Bovendien blijken vier van de vijf passagiers de coupes niet-roken te prefereren, terwijl die maar tweederde van de zitplaatsen bevatten.

Meer dan de helft van de treinpassagiers is ontevreden over de reinheid van de toiletten in de trein en het ontbreken van water om door te spoelen of de handen te wassen. Bijna de helft is niet te spreken over de toiletten (of het ontbreken daarvan) op de stations en hetzelfde geldt voor de telefooncellen, de automaten en de bagagekluizen. Vooral de centraal stations van Delft, Leiden, Sittard, alsmede Den Haag Hollands Spoor, worden hierbij genoemd. Ook registreerde de Consumentenbond klachten over de kwaliteit van de omroepinstallatie en de restauratie in de trein. Waardering is er van de consumenten wel voor het personeel van de NS. De conducteurs krijgen van 80 procent het predikaat 'goed' en voor de loket- en perronmedewerkers ligt dit percentage op 63.

Van de ondervraagde treinreizigers zou meer dan de helft ook per auto kunnen reizen. Dat zij toch voor de trein kiezen heeft als belangrijkste redenen de snellere reistijd, het ontbreken van files, het grotere comfort en het ontbreken van parkeerproblemen.

De Consumentenbond trekt uit het onderzoek de conclusie dat de Spoorwegen hun produkt ingrijpend moeten verbeteren, wil de trein een goed alternatief voor de auto zijn. Dat wordt ook wel beseft, laat een woordvoerder van de NS in een reactie weten; vandaar de plannen die de afgelopen jaren zijn gepresenteerd. Uitvoering daarvan laat in de praktijk op zich wachten; van het bestelde nieuwe materieel dat de vertragingen in de spits moet verminderen worden midden volgend jaar de eerste dubbeldekstreinen verwacht. Ook de aanleg van meer rails en andere infrastructuur vergt in de praktijk een aantal jaren.