Graphics bij de groenteman

DEN HAAG, 23 okt. The Wall Street Journal is een designrubriek begonnen waarin regelmatige over grafische vormgeving wordt geschreven. Het Walker Art Center organiseert een grote tentoonstelling over graphic design in America, die ook nog in het beeldende kunsttijdschrift Art in America wordt besproken. Dit zijn een paar voorbeelden die criticus Steven Heller van The New York Times aanvoert om te laten zien dat de grafische vormgeving sinds kort in Amerika serieus wordt genomen. En als definitief bewijs dat de beroepsgroep in de vaart der volkeren is opgenomen: de benoeming van Tibor Kalman tot creative director van het tijdschrift Interview werd opgenomen in de beruchte roddelrubriek van The New York Post. De grafische vormgever als celebrity.

Tibor Kalman is een van de vier Amerikanen die deze week na een inleiding door Steven Heller en onder voorzitterschap van Pieter Brattinga spreken op het symposium 'Overzeese visies'. Op het symposium, een initiatief van het Haagse Theater Zeebelt en het Gemeentemuseum, worden vier aspecten uitgelicht. Het derde nummer van Zeezucht, het tijdschrift van Theater Zeebelt, is (in het Engels) gewijd aan de stand van zaken in de Amerikaanse grafische vormgeving en gesprekken met de vier gasten.

Vanavond spreekt Kalman, Hongaar van oorsprong, met Piet Schreuders (De Poezenkrant) over de vernacular, de 'spreektaal' van de grafische vormgeving in het dagelijks leven: de onbewuste, ongekunstelde graphics van bijvoorbeeld de bordjes bij de groenteman. Tot Kalmans verdriet wordt de vernacular een trend in de grafische vormgeving. 'Ik hou van de vernacular omdat die zuiver en helder is, zonder verborgen bedoelingen. Het is net zoiets als olie en azijn en zout en peper in plaats van een ingewikkelde dressing.'

Art Chantry is een sociaal geengageerde en kritische ontwerper die met weinig geld experimenteel werk maakt. In 1985 stelde hij een boek samen over de punkposters die hij in de loop der jaren heeft verzameld. Met Rob Schroder spreekt hij woensdag over de vraag of en waarom dit genre een stille dood is gestorven.

David Frej uit Chicago is net als zijn Haagse evenknie Gert Dumbar begonnen als beeldend kunstenaar. Zij spreken donderdag over de vrijheden die zij zich daarom veroorloven en over de verstrengeling van beide disciplines. Vrijdagavond daarentegen gaat het over de techniek als Jelle van der Toorn Vrijthoff spreekt met April Greiman, de vrouw achter de 'New Wave'-stijl van de westkust, over de beeldende mogelijkheden van de computer.