Schade grensblokkades nog onduidelijk

ROTTERDAM, 19 okt. Het is op dit moment niet mogelijk een exacte berekening te maken van de schade die de Nederlandse transporteurs lijden door de grens- en wegblokkades in Zuid-Europa. Niet alleen lopen de berekeningen over de directe schade uiteen, ook heeft de ervaring van vergelijkbare acties in het verleden geleerd dat de indirecte schade pas achteraf blijkt.

NOB Wegtransport, de organisatie van beroepsgoederenvervoerders, gaat er vanuit dat de blokkades aan de Italiaanse en Spaanse grenzen de Nederlandse transportbedrijven ruim 2,5 miljoen gulden per dag kosten.

De vervoerdersorganisatie gaat er bij haar berekeningen vanuit dat een stilstaande vrachtwagen gemiddeld 1000 gulden per dag kost. De 2500 vrachtwagencombinaties die onder normale omstandigheden wekelijks naar Zuid-Europa vertrekken kunnen volgens NOB Wegtransport niet voor andere ritten worden ingezet omdat ze ergens in Europa vaststaan of vrijgehouden moeten worden tot de problemen weer zijn opgelost.

W. Kroese van transportbedrijf De Haan uit Alblasserdam zegt dat bij zijn bedrijf een stilstaande vrachtwagen ongeveer 800 gulden per dag kost. 'Ik weet niet of NOB Wegtransport in haar berekening de brandstofkosten, die je voor een stilstaande vrachtwagen natuurlijk niet hoeft te maken, heeft meegenomen', zegt Kroese.

Hoewel de lading die door de wagens van De Haan wordt vervoerd is verzekerd, is het ook altijd nog maar de vraag of de verzekeraar eventueel bedorven lading achteraf vergoedt. Kroese: 'De verzekeraar stelt achteraf altijd moeilijke vragen voordat hij tot betaling overgaat. Of je de schade niet had kunnen voorkomen. Of je de acties niet had kunnen zien aankomen en wel had moeten vertrekken.'

Niet bekend