Gelaten en geladen sfeer van afscheid in Two-muziek; Two-muziek verzadigd van somberte

De muziek bij Two, het nieuwe ballet van Hans van Manen, bestaat uit Berceuse elegiaque (1909) van Ferruccio Busoni in de versie voor symfonie-orkest. Pas de ondertitel maakt duidelijk wat voor soort muziek het is: Des Mannes Wiegenlied am Sarge seiner Mutter. De Zwitserse dirigent Christof Escher, de nieuwe muzikaal leider van het Nederlands Danstheater, komt met het Nederlands Ballet Orkest tot een indringende uitvoering. Prachtig klinkt de met somberte verzadigde spanning in die tegelijkertijd gelaten en geladen sfeer van afscheid: geserreerd en diep bewogen.

Het eigen koor van het Nederlands Dans Theater heeft een groot aandeel in de rest van het programma. Het zingt fraai, maar iets te weinig idiomatisch, in vier a capella-liederen van Dvorak bij Kylians Evening Songs. En samen met een aantal goede solisten zingt het koor in Ravels L'Enfant et les Sortileges, bij de choreografie van Jiry Kylian. De voortreffelijke en animerende uitvoering van het Ballet Orkest, met tal van suggestieve effecten, angst en humor, kattengemauw en kikkerdansjes, is een feest.