Dealers zien verkoop van auto's licht stijgen

ROTTERDAM, 19 okt. De autoverkopen in Nederland zijn de afgelopen negen maanden met ruim een procent gestegen tot 421.879 stuks. Dat blijkt uit verkoopcijfers die de RAI gisteren bekend heeft gemaakt.

De drie grootste concerns op de Nederlandse automarkt versterkten hun positie aanzienlijk. Marktleider Opel verkocht 61.148 auto's, een stijging van 5,2 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Op de tweede plaats staat PSA (Peugeot en Citroen) met een totaal van 53.731 (plus 7,3 procent). Volkswagen/Audi zag de verkoop toenemen met 8,2 procent tot 43.322.

De Italiaanse merken boekten zeer goede verkoopcijfers. De verkopen van Lancia stegen met 50 procent (2.217 stuks), terwijl Alfa Romeo met 6.045 verkochte auto's een stijging van 31 procent boekte.

De populariteit van de Oosteuropese merken is tanende. De afzet van Skoda daalde met 45 procent tot minder dan duizend auto's. Lada verloor bijna 25 procent en daalde tot 5016.

De verkopen van de Japanse merken stagneerden, met als uitzondering Mazda dat de verkopen met ruim 23 procent zag toenemen. Het Japanse merk klom met 23.287 verkochte auto's van de tiende plaats op de ranglijst naar de zesde.

Exclusieve auto's zijn steeds meer in trek bij de Nederlandse automobilist. De verkoop van merken als Porsche, Jaguar en Ferrari steeg met gemiddeld veertien procent tot 573 automobielen.