Blokkades Zuid-Europa gaan door

Niet bekend

Regering en stakers zijn het onder meer eens geworden over een vervroegd pensioen voor vrachtwagenchauffeurs en maatregelen om zwart rijden tegen te gaan, maar de overheid bleek niet bereid tot een bijdrage in de gestegen kosten van diesel.

De besprekingen die gisteren in Munchen op initiatief van EG-commissaris van Miert (transport) zijn gevoerd tussen topambtenaren uit Oostenrijk, Italie, Duitsland en Nederland over de Oostenrijks-Italiaanse grensblokkades, hebben weinig resultaat opgeleverd.

Italie bleek alleen bereid om vandaag van 12.00 tot 15.00 uur om 'humanitaire redenen' zijn grens voor naar het noorden terugkerende vrachtrijders open te stellen en om vervoer van vrachtauto's per trein toe te staan. Van het vervoer per trein kunnen per dag niet meer dan twintig vrachtwagencombinaties gebruik maken. Chauffeurs die via Zwitserland of Frankrijk proberen Italie binnen te komen, worden geconfronteerd met stiptheidsacties van Italiaanse douanebeambten. Zij doen dit om garanties over een aantal voorzieningen na 1992 af te dwingen.

Pag.13: Vervolg

Bij Chiasso (Zwitsers-Italiaanse grens) en Aosta (Frans-Italiaanse grens) zijn wachttijden van twee tot drie dagen gemeld.

Oostenrijk blijft weigeren extra vergunningen aan de Italiaanse vervoerders af te geven. De vergunningen die voor de periode tot 20 oktober zijn afgegeven hebben de Italaanse chauffeurs verbruikt. Als protest tegen het vergunningenbeleid van Oostenrijk heeft de Italiaanse minister van transport, Bernini, afgelopen maandag de douane aan de Oostenrijkse grens opdracht gegeven geen vrachtvervoer meer door te laten. Volgens niet bevestigde berichten zouden de Italianen ook na morgen, als de vergunningen die voor de periode na 20 oktober zijn afgegeven kunnen worden gebruikt, de grens met Oostenrijk dicht houden. Italie zou eerst de vergunningenproblematiek met de Oostenrijkers structureel willen oplossen.

Uit protest tegen de blokkades stremden chauffeurs vanochtend weer bij verschillende plaatsen op de grens tussen Oostenrijk en Italie de doorgang van personenvevoer.

In Spanje kampen vooral het noordwesten en het zuiden van nog steeds met voedseltekorten en hebben tientallen bedrijven, vooral in het baskenland en de provincie Navarra hun poorten voorlopig gesloten wegens gebrek aan ruwe materialen of onderdelen. In kleine winkels zijn verse groente, brood en melk nog wel te krijgen, omdat de eigenaars deze produkten in geringe hoeveelheden zelf kunnen halen. Grotere winkels en supermarkten, die geheel afhankelijk zijn van de aanvoer per vrachtauto, zijn echter vrijwel leeg, evenals de markten en distributiecentra. De Spaanse werkgeversorganisaties schatten gisteren de tot dusver door de staking veroorzaakte schade op vijftig miljard peseta's (ongeveer 900 miljoen gulden).

Bij de Spaans-Franse grensovergang Irun-Hendaye hebben eenheden van de Guardia Civil en de politie gistermiddag geprobeerd de vrachtwagens te verwijderen die daar de weg versperren. Uitgerust met traangasgranaten en voorzien van een gevechtswagen en een kraanauto van het leger rukten ze op naar de tientallen auto's die de weg en het douaneterrein blokkeren. Het bleek echter onmogelijk om de zware trucks te verwijderen, aangezien bij de meeste auto's de banden zijn lekgestoken. Spaanse reparateurs weigerden de banden te repareren en de Franse politie bleek niet bereid bescherming te bieden aan Franse technici die de reparaties wilden uitvoeren. Ook aan de Franse kant van de grens is de weg geblokkeerd door Franse chauffeurs die uit solidariteit met hun Spaanse collega's nu ook actie voeren.