Duizelingwekkende decolletes

In Milaan wordt veel en vaak over de beurs gepraat. Het hoort bij de cultuur van deze economische hoofdstad van Italie, en de meeste mensen zouden zich pas ongerust gaan maken als het niet zo was. Maar tijdens de modeshows waarop de grote en niet zo grote ontwerpers vorige week hun collectie voorjaar en zomer 1991 lieten zien, waren de aandelenkoersen ook een vast gespreksonderwerp, en dat is een veeg teken. De koopkracht van veel van onze klanten is rechtstreeks gerelateerd aan hoe de echtgenoot op de beurs vaart, zegt een woordvoerder van de Italiaanse associatie van kledingfabrikanten. Als hij een slecht humeur heeft, koopt zij ook minder. Daarom zijn veel ontwerpers op zoek naar manieren om te bezuinigen. Grote namen als Valentino en Armani laten bijvoorbeeld een deel van hun collectie in het buitenland maken, omdat Italie te duur is geworden.

Kennelijk wordt er ook op de hoeveelheid stof bezuinigd, was een veelgehoord grapje op de Milanese modeshows. Wie niet tevreden is met zijn benen, krijgt een zwaar jaar: als er een gemeenschappelijk kenmerk is van de tientallen shows, is het de minirok en de korte broeken, strak of superstrak. Versace, Dolce en Gabbano, Complice, Armani, allemaal lieten ze de stof ver boven de knie ophouden, en sommige ontwerpers spreken niet meer over mini, maar over micro. Krizia liet haar mannequins onder de ultra-korte bedrukte zijden jurkjes slipjes van dezelfde stof dragen.

Moda senza pesantezza, ne problemi di lunghezza, was een van de gedichtjes waarmee Karl Lagerfeld zoals gebruikelijk zijn shows begeleidde: lichtgewicht mode zonder problemen van lengte. Armani maakt zijn colberts, nog altijd zijn handelsmerk, vaak bijna net zo lang als het rokje of de shorts eronder. En als bewijs dat het woord 'onder'goed steeds minder de lading dekt, geeft hij zijn modellen onder het open colbert alleen een bh of een bustier aan.

De minimale lengte van jurken, rokken en broeken tekent de revival van de sixties op de Milanese modeshows, net als de herwaardering van de jurk, vaak in een pop-art-achtig patroon bedrukt, en een vaakterugkerend spel met valse wimpers en platina-blonde pruiken. Mario Valentino ontbloot de navel. Gianni Versace, een van de meest populaire ontwerpers in Beverly Hills, kwam met een oogverblindende show van strakzittende, korte en sexy kleren in felle kleuren. De tijd van de bleek opgemaakte, hooghartig kijkende vrouwen die willen laten zien dat ze te intelligent zijn om mooi te willen zijn, is volgens de Milanese modekoningen voorbij. 'Er wordt een nieuwe vrouw geboren die niet meer hoeft te laten zien wat ze waard is, en zich er eindelijk helemaal aan kan wijden om mooi te zijn, ' zei Versace.

Ook de borsten krijgen alle aandacht. Krizia showde een hele reeks zijden doorkijkblouses en vrijwel alle ontwerpers komen met wat de Italianen zo fraai 'duizelingwekkende decolletes' noemen, in jurken en in corset-achtige lijfjes. De jonge Sicilianen Domenico Dolce en Stefano Gabbana, die de reeks openden, zetten de toon met een modeshow die volgens sommigen net zo goed in een luxe bordeel gehouden had kunnen worden. Zelfs Armani, die naam heeft gemaakt met zijn 'mannelijke' kleren voor vrouwen, liet veel modellen op zeer hoge hakken paraderen.