Den Haag wil grenzen open voor vrachtrijders

ROTTERDAM, 18 okt. De ministers Van den Broek (buitenlandse zaken) en Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) hebben bij hun Italiaanse en Spaanse collega's aangedrongen op een snelle oplossing van de grens- en wegblokkades in die landen. De Nederlanse transporteurs en de verladers lijden door de blokkades grote schade. Het vrachtvervoer vanuit Nederland op Italie en Spanje is nagenoeg stil komen te liggen.

Vandaag probeert EG-commissaris Van Miert (transport) in Munchen met de betrokken ministers van Oostenrijk en Italie, Streicher en Bernini, een oplossing te vinden voor de grensblokkades van die landen. Streicher wil voor 20 oktober geen nieuwe vervoersvergunningen aan Italiaanse chauffeurs afgeven. Daarop heeft Bernini onder druk van de machtige Italiaanse vervoersorganisaties de grens bij Oostenrijk voor al het vrachtvervoer gesloten. Bij Irun en La Junguera in Spanje worden nu wel af en toe enkele convooien vrachtauto's met bederfelijke of gevaarlijke goederen onder begeleiding van de politie en de Guardia Civil over de grens naar Frankrijk geleid.

Pag.13: Vervolg

Bij de grensplaats Tarvisio in Italie is gisteren ook het personenvervoer enkele uren gestremd geweest door een blokkade van vrachtwagenchauffeurs die er tegen protesteerden dat de grensgeschillen tussen Oostenrijk en Italie ten koste gaat van vervoerders die daar niet bij zijn betrokken.

Nadat de Spaanse overheid afgelopen maandag al een akkoord met de twee grootste vervoersorganisaties heeft gesloten, onderhandelt minister van transport Jose Barrionuevo vandaag met vertegenwoordigers van 28 bonden waarbij hoofdzakelijk zelfstandig opererende chauffeurs zijn aangesloten. Deze chauffeurs eisen niet alleen toeslagen op de hogere brandstofkosten en betere sociale voorzieningen, maar ook een betere controle op de naleving op de twee jaar geleden aangenomen Wet van het vervoer over land. Deze wet bevat onder andere tariefvoorschriften die volgens de chauffeurs niet worden nageleefd.

De zelfstandig opererende chauffeurs nemen ongeveer tien procent van het goederenvervoer in Spanje voor hun rekening. Het zijn vooral deze chauffeurs die nu in Spanje nog actie voeren door wegen te blokkeren. Ook verhinderen zij andere vrachtwagens nog verder te rijden door het inslaan van ruiten, het lek prikken van banden en fysieke bedreiging van de chauffeurs.

Omdat ongeveer 80 procent van het goederenvervoer in Spanje over de weg plaats vindt, raken de voorraden in de winkels uitgeput en moeten fabrieken sluiten door tekorten aan onderdelen. Ook buitenlandse bedrijven ondervinden schade van de acties van de Spaanse vrachtwagenchauffeurs. Peugeot en Renault hebben fabrieken moeten sluiten omdat zij geen onderdelen uit Spanje kunnen krijgen. Bij de Renault-fabrieken worden ongeveer 25.000 werknemers door de acties getroffen.

Nederlandse transporteurs sturen geen vrachtwagens met bestemming Spanje meer weg. Ook naar Italie ligt het vrachtvervoer vanuit Nederland bijna geheel stil. 'We hebben gehoord dat door de stiptheidsacties van de Italiaanse douane-ambtenaren de grenzen met Zwitserland en Frankrijk ook verstopt zijn', aldus H. Kroese van Internationaal transportbedrijf De Haan uit Alblasserdam. De Italiaanse douaniers voeren actie om hun positie na 1992, als de Europese binnengrenzen opengaan, te beschermen.

Hierdoor lijden niet alleen de transporteurs miljoenen gulden schade, maar ook hun opdrachtgevers. De verladersorganisatie EVO onderzoekt op welke manier de miljoenenverliezen die haar leden lijden, kan worden verhaald. Daarbij sluit de verladersorganisatie niet uit dat de landen die de EG-resolutie voor onbelemmerd transport binnen Europa niet nakomen, zullen worden aangesproken.