Lufthansa ziet af van belang in boedel Interflug

BONN, 17 okt. De Duitse luchtvaatmaatschappij Lufthansa ziet af van plannen om een belang te nemen in de vroegere DDR-luchtvaartmaatschappij Interflug.

Ook andere maatschappijen, zoals British Airways, hebben hun belangstelling voor een deelneming in Interflug verloren. De noodlijdende Oostduitse maatschappij (circa 3.500 werknemers) lijkt gedoemd te verdwijnen.

Voor de Lufthansa gelden ten minste drie redenen om terug te komen op het plan van afgelopen voorjaar om een belang van 26 procent in Interflug te nemen: ten eerste brengt de Duitse eenheid de Interflug-markt (binnen de ex-DDR en overigens vooral lijnen naar Oost-Europa) ook zonder zo'n participatie binnen bereik; ten tweede ligt het Duitse kartel-bureau dwars (wegens monopolie-bezwaren); ten derde blijkt de Oostduitse onderneming economisch zeer ongezond.

Interflug heeft een vloot van grotendeels verouderde en onrendabele Russische toestellen en een verhoudingsgewijs veel te grote personeelsbezetting. Van enkele grote, modernere vliegtuigen is het geen eigenaar maar huurder. Voor zijn toekomst zal een oplossing nu waarschijnlijk moeten komen van het Oostduitse 'Treuhand-bureau', dat de privatisering, sanering en/of liquidatie van vroegere DDR-staatsbedrijven coordineert.

Volgens Interflug-directeur Andreas Kramer ' de Lufthansa heeft ons niet meer nodig' kan de uitkomst zijn dat zijn maatschappij na een drastische afslanking uiteindelijk geheel wordt verkocht, wellicht dan alsnog aan de Lufthansa. Als dat zo gaat zou Lufthansa de kosten van de Interflug-sanering via de Treuhand aan de Duitse staat hebben gelaten.