United Airlines plaatst record order bij Boeing

ROTTERDAM, 16 okt. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft bij Boeing in Seattle 128 vliegtuigen besteld voor in totaal 22 miljard dollar, de grootste order die ooit in de burgerluchtvaart is geboekt.

De order stelt Boeing in staat door te gaan met het programma om zijn nieuwe 777 tweemotorige straalvliegtuig, dat de basis moet worden voor een nieuwe generatie high-tech toestellen voor de 21ste eeuw. In de record order van United zijn namelijk 34 van deze nieuwe vliegtuigen begrepen, plus nog 34 opties.

Nog geen maand geleden vreesde Boeing dat het ontwikkelingsprogramma voor de 777 zou moeten worden geschrapt. De 777 wordt iets kleiner dan de beroemde 747-jumbo en zal het eerste nieuwe toestel zijn dat Boeing sinds 1978 op de markt brengt. Het wordt met tussen de 360 en 390 zitplaatsen het grootste en ruimste tweemotorige passagiersvliegtuig dat tot nu toe is ontworpen.

Boeing onderhandelt nog met All Nippon Airways, Japan Airlines, British Airways en Qantas (Australie) over orders voor de 777. Volgens het bedrijf in Seattle zijn deze orders elk meer dan 100 miljoen dollar waard.

United Airlines hoopt dat de interne onrust bij de maatschappij, de grootste klant van Boeing, over een mogelijke overneming door eigen personeelsleden nu wordt beeindigd. Volgens directievoorzitter Stephen M. Wolf zijn er voldoende goede vooruitzichten en kan de maatschappij haar personeel nieuwe carrierekansen bieden.

De gigantische order voor Boeing betekent tegelijk dat Airbus, het Frans-Duits-Spaans-Britse consortium, de race om de verkoop van nieuwe toestellen aan United heeft verloren. In langdurige onderhandelingen probeerde Airbus zijn nieuwe tweemotorige A-330 en de viermotorige A-340 bij United aan de man te brengen.

United Airlines ontving gisteren nog meer goed nieuws dat de positie van de maatschappij op langere termijn kan verstevigen. Het ministerie van transport in Washington wees United aan om op de begeerde route Chicago-Tokio te gaan vliegen. Al maanden was de maatschappij voor deze vergunning gewikkeld in een heftige concurrentiestrijd met American Airlines.

Behalve de nieuwe 777 heeft United voor de middellange termijn (vanaf 1995) bij Boeing 30 747 jumbo's besteld en nog 30 opties voor deze toestellen genomen.