Fokker praat met Sovjets over levering onderdelen

AMSTERDAM, 12 okt. Fokker praat met de Sovjet-vliegtuigindustrie over samenwerking. De Nederlandse vliegtuigbouwer wil zijn toestellen in de Sovjet-Unie verkopen en probeert daarvoor bedrijven in dat land als leverancier van onderdelen in te schakelen.

Het nadrukkelijke verband dat Fokker tussen de verkoop van zijn toestellen en samenwerking op produktiegebied legt, heeft alles te maken met het feit dat zijn vliegtuigtypen vooral geschikt zijn voor het binnenlandse routenet. De exploitant van die routes ontvangt roebels, maar Fokker wordt liever betaald in harde, in de Sovjet-Unie schaarse Westerse valuta. Om dit probleem te ondervangen wil Fokker een ruilhandel opzetten, waarbij de Sovjets betalen door componenten te leveren. Het moet dan wel om 'substantiele orders' gaan, aldus een woordvoerder.

Fokker beschikt inmiddels over tientallen contacten bij Sovjet-ontwerpbureaus en -vliegtuigfabrieken. Het bedrijf heeft verschillende relaties in de Sovjet-Unie constructietekeningen van vliegtuigonderdelen gestuurd met het verzoek een offerte te maken voor de vervaardiging daarvan.

Als knelpunten in industriele samenwerking ziet Fokker vooral de kostenbeheersing en de kwaliteitscontrole bij de Sovjets. Recente bezoeken aan de Sovjet-Unie brachten Fokker echter onder de indruk van de moderne uitrusting in de vliegtuigfabrieken, en het niveau van technologie en scholing.

Samenwerking is overigens in het belang van zowel Fokker als van de Sovjets. Om de ongeveer duizend sterk verouderde Russische vliegtuigen in de klasse van de Fokker-100 (honderd stoelen) te vervangen schiet de produktiecapaciteit op Schiphol tekort. De produktielijn voor die toestellen op Schiphol is tot 1995 vol.

De Sovjet-industrie is wel bezig met de ontwikkeling van een nieuw toestel met honderd stoelen, de Tupolev-334. Het zou in 1995 beschikbaar moeten komen, maar volgens Fokker is produktie niet eerder dan in 1998 te verwachten. Verder wijst Fokker op de problemen die de Russen nu al ondervinden met de certificatie in het Westen van de Tupolev-204, tegenhanger van de Boeing-757 met 200 stoelen. 'We hebben aanwijzingen dat er in de Sovjet-Unie een enorm groot gat valt tussen het moment waarop de huidige generatie vliegtuigen op is en de nieuwe generatie beschikbaar komt.' (ANP)