Acountant hoofdsponsor Nederlands voetbalelftal

ZEIST, 12 okt. De acountants- en adviesorganisatie Coopers en Lybrand Dijker Van Dien is tot en met het Europese voetbalkampioenschap in Zweden in 1992 hoofdsponsor van het Nederlands elftal. Dat is vanmiddag bekendgemaakt. Met het sponsorcontract is een bedrag van 1,5 miljoen per jaar gemoeid. Het bedrijf volgt Philips op dat vanaf 1985 de grootste geldschieter was en nu als subsponsor zal optreden.

Gisteren sloot Philips in Zeist een sponsorovereenkomst met de KNVB waarin een bepaling is opgenomen, die recht geeft op een bonus wanneer Oranje de eindronde van het Europees kampioenschap in Zweden (1992) bereikt. Over de de waarde van het tweejarige contract werden geen mededelingen gedaan. Philips krijgt bij het Nederlands elftal exclusiviteit in zijn branche, de consumenten-electronica. De multinational stak vanaf 1985 jaarlijks een bedrag tussen de anderhalf en twee miljoen gulden in de sponsoring van Oranje.

De nieuwe hoofdsponsor heeft een optie op verlenging van de overeenkomst tot en met de wereldtitelstrijd van 1994 in de Verenigde Staten. Het sponsorcontract tussen de KNVB en de acountants- en adviesorganisatie gaat woensdag al in wanneer het Nederlands elftal in Oporto zijn eerste wedstrijd in de voorronde van het Europese kampioenschap speelt tegen Portugal. Dan zal voor het eerst de naam van de nieuwe hoofdsponsor op het oranjeshirt worden gevoerd. Tot 1987 was er een reclameverbod voor acountants. Bij de totstandkomen van deze overeenkomst heeft Martin van Rooijen, voorzitter van de sectie betaald voetbal van de KNVB, de bal aan het rollen gebracht. Van Rooijen, vennoot van de maatschap Coopers en Lybrand Dijker Van Dien, wees in augustus een bestuurslid van die organisatie op de problemen bij de KNVB na het afhaken van Philips. In september begonnen de gesprekken met KNVB-sectiebestuurslid E. J. van Hilten die tot de vanmiddag in Zeist gepresenteerde overeenkomst leidde.

Het bedrijf, per 1 april tot stand gekomen door een fusie tussen Coopers en Lybrand Nederland en Dijker Van Dien en onderdeel van Coopers en Lybrand International, behoort in Nederland en wereldwijd tot de drie grootste acountants- en adviesbureaus. De fusiepartners hadden in 1989 een gezamenlijke omzet van 591 miljoen gulden. Bestuursvoorzitter prof. L. C. van Zutphen zei tijdens de persconferentie vanmiddag in Zeist dat de huidige naamsbekendheid van zijn bedrijf geen recht doet aan de positie die zij inneemt. De brede belangstelling in de samenleving voor voetbal sluit volgens hem aan bij de grootte en de verscheidenheid van het clientenbestand van zijn bedrijf.

Sectiebestuurslid Van Hilten, belast met commerciele zaken, wees erop dat de KNVB al lange tijd met verscheidene partijen heeft gesproken over het hoofdsponsorschap van het Nederlands elftal. Volgens hem wordt met deze overeenkomst aangegeven dat bedrijven in de dienstverlenende sector in toenemende mate de waarde erkennen van voetbalsponsoring.