Vliegtuigbouwer wil in Brussel meepraten; Fokker vreeststappen EG om steun te beperken

ROTTERDAM, 11 okt. Fokker vreest dat afspraken tussen Amerikaanse en Europese autoriteiten over beperking van steun aan de vliegtuigindustrie ook zijn activiteiten treft.

Minister dr. J. E. Andriessen van economische zaken heeft Europees Commissaris mr. F. Andriessen gevraagd te mogen meepraten over maatregelen die de steun aan de Europese vliegtuigindustrie betreffen. Vanuit Brussel is nog niet op dit verzoek gereageerd.

Op dit moment onderhandelen de EG en de Verenigde Staten over een overeenkomst die ertoe moet leiden dat de steun die de Duitse, Britse, Franse en Spaanse overheden verstrekken aan het vliegtuigbouwconsortium Airbus wordt verminderd. Vooral de Amerikaanse vliegtuigproducent Boeing beschuldigt het consortium ervan de markt te verstoren doordat het miljarden subsidie ontvangt. Airbus sloot onlangs grote contracten in de VS af met Northwest Airlines en America West Airlines, voor respectievelijk 105 en 118 toestellen.

Hoewel een tekst voor zo'n overeenkomst nog ontbreekt, zou het huidige Amerikaans-Europese overleg volgens Fokker steun betreffen voor alle vliegtuigen met een minimumcapaciteit van honderd stoelen. Het bedrijf ontwikkelt op dit moment plannen voor de bouw van een vliegtuig met een capaciteit van 135 stoelen, zodat beperking van overheidssteun mogelijk ook Fokker kan raken.

Voor de ontwikkeling van zo'n toestel zou Fokker een beroep kunnen doen op de kas van het Nederlands Instituut voor Lucht- en Ruimtevaart (NIVR), dat namens de overheid geld uitleent voor dit soort projecten. Omdat het gesprek tussen EG en VS uitgaat van de ruime term 'steun' en zich niet beperkt tot rechtstreekse subsidiering geld dat niet hoeft worden terugbetaald vreest Fokker dat ook het NIVR-fonds onder vuur komt.

Economische Zaken stelt zich op het standpunt dat de huidige gesprekken alleen Airbus zouden moeten betreffen. 'Zolang daaruit bilaterale afspraken voortvloeien is er geen probleem, maar als er teksten worden overlegd die ook andere Europese bedrijven betreffen is het principieel onjuist dat wij niet meepraten', aldus een woordvoerder.

Zowel Fokker als EZ vinden dat in het overleg over steunbeperking het best kan worden uitgegaan van vliegtuigen met een minimumcapaciteit van 150 stoelen. In dat geval zou ook de kleinste Airbus (de A320) nog onder een maatregel vallen.

Overigens verzet Fokker zich niet tegen 'afbouw van subsidies'. Een woordvoerder van het bedrijf ziet voor de Europese Commissie een taak in het toezicht op de steunverlening aan nationale vliegtuigfabrieken. Fokker stuit in de markt op concurrenten als het Franse Aerospatiale en British Aerospace, die hun vliegtuigen volgens de woordvoerder door rechtstreekse subsidiering scherp geprijsd kunnen verkopen.