Poolse autoconcern FSO op de rand van het faillissement

WARSCHAU, 11 okt. Het Poolse automobielbedrijf FSO kampt met grote moeilijkheden na een beslissing van het Staatsbureau tegen Monopolievorming dat het bedrijf de prijzen moet verlagen.

De Poolse regering is van plan om de invoerbeperkingen op auto's uit het buitenland te verminderen.

Andrzej Sniecikowski, de directeur van FSO dat onder andere de Polonez maakt in de fabriekshallen van Warschau, zegt dat het bedrijf failliet gaat als de prijzen worden verlaagd.

Officieel kost een Polonez ruim 45 miljoen zloty, maar FSO biedt geen exemplaren meer aan onder de 55 miljoen zloty's. Het Staatsbureau eist echter een prijs van minder dan 40 miljoen zloty. 'Als FSO de uitspraak van het Staatsbureau uitvoert, is het bankroet', aldus Sniecikowski tijdens een persconferentie.

De voorzitter van het Staatsbureau, Stanislaw Gronowski, heeft echter laten weten dat FSO 'door de markt wordt weggespoeld' als het niet goedkoper produceert. 'Als de invoerbeperkingen zijn verdwenen, zullen de Polen Fiats uit Italie en Spaanse Seats kopen. De auto's van FSO blijven dan in de fabriekshallen staan.'

De weigering van FSO om gehoor te geven aan de uitspraak van het Staatsbureau wordt gesteund door de vakbond 'Solidariteit FSO'. De vakbond heeft grote macht op het bedrijf en zegt FSO 'met alle middelen te zullen verdedigen'. 'Solidariteit FSO' heeft de regering opgeroepen de duizenden werknemers niet werkloos te maken met de opheffing van invoerbeperkingen.

De vorige directeur van FSO, Henryk Oleniak, trad vorige maand af na scherpe kritiek van 'Solidariteit FSO'. Tweederde van de vakbondsleden stemde daarna voor het vertrek van de directeur. Oleniak weigerde een maandelijkse loonsverhoging van 200.000 zloty (circa 20 procent) door te voeren. Diens opvolger gaf echter gehoor aan de eis met het argument dat FSO vorig jaar ruim 2000 auto's meer maakte dan de geplande 80.000.

Volgens Oleniak heeft FSO als zelfstandige autoproducent op de vrije markt geen schijn van kans en moet het snel een joint venture aangaan met een groot Westers autobedrijf.