Brandstof nekt chartermaatschappijen

SCHIPHOL, 11 okt. De charterluchtvaartmaatschappijen Martinair Holland en Transavia lijden tientallen miljoenen verlies door de gestegen brandstofkosten. Bij concurrent Air Holland valt de schade mee omdat die maatschappij het grootste gedeelte van haar vloot heeft verhuurd aan buitenlandse chartermaatschappijen.

'Om rust in de chartermarkt te brengen hebben we met de ANVR, de vereniging van touroperators, afgesproken dat het komende winterseizoen geen extra toeslagen op de chartertarieven zullen worden doorgevoerd, afgezien van de al aangekondigde toeslagen. Daarom moeten wij een groot deel van de verhoogde brandstofkosten zelf dragen', aldus directie-voorzitter J. M. Schroder van Martinair gistermiddag op een persconferentie. Schroder rekende voor dat over de maanden augustus, september en oktober de stijgende kerosineprijs het bedrijf al 17 miljoen gulden meer heeft gekost dan begroot. Daarvan kan de luchtvaartmaatschappij slechts 1,4 miljoen gulden compenseren met de aangekondigde toeslagen op de chartertarieven. De passagier draait volgens Schroder dus maar gedeeltelijk op voor de gestegen brandstofprijzen.

Op de vrachttarieven kan Martinair maar 1,6 miljoen gulden in de tarieven doorbereken. De onderneming is dus nu al zeker van een strop van 13,5 miljoen gulden.

Schroder denkt dat zijn bedrijf het komende winterseizoen gemiddeld 103 gulden per passagier moet 'inslikken' nu is afgesproken dat de hoge brandstofkosten niet geheel worden doorberekend aan de consument. Wat dat voor het totale kostenplaatje betekent kon Schroder niet zeggen. Als de kerosineprijs nog verder stijgt, schiet Martinair er nog meer bij in.

Transavia heeft nog geen preciese cijfers bekendgemaakt, maar een woordvoerder van het bedrijf schat dat het aandeel van de brandstofkosten in de totale kosten in plaats van 30 procent zal stijgen tot ruim 50 procent.

Bovendien heeft het bedrijf over de afgelopen periode al ongeveer vier miljoen gulden extra aan kerosine moeten uitgeven zonder dat dit door toeslagen kon worden gecompenseerd.

Bij Air Holland is men wat minder pessimistisch. De maatschappij heeft haar vijf Boeings 757 aan buitenlandse chartermaatschappijen geleased. 'Deze ondernemingen zitten de komende winter met het probleem van de gestegen kerosineprijzen', zo zei D. W. Kruysmuller van Air Holland vanmorgen. Wel heeft Air Holland van Brittannia Airways een Boeing 767 gehuurd voor het uitvoeren van chartervluchten, zowel binnen als buiten Europa. Kruysmuller: 'Maar uitgaande van de huidige brandstofprijs van ongeveer 41 dollar per vat zullen de afgesproken toeslagen ons de komende winterperiode voldoende compenseren. De Boeing 767 vliegt goedkoper dan bijvoorbeeld de DC 10 waarmee onze concurrenten vliegen. Wel zitten ook wij met de strop dat de toeslagen pas vanaf 27 oktober in rekening kunnen worden gebracht'.

Schroder verwacht dat de winst van Martinair ten opzichte van vorig jaar 'minder dan de helft' zal zijn. Over 1989 kon de chartermaatschappij nog een nettowinst van 38 mijloen gulden op een omzet van 674 miljoen gulden rapporteren. 'Maar definitieve uitspraken over onze resultaten dit jaar durf ik vanwege de onzekere situatie van dit moment niet te doen. Wie zou dat wel doen?', zei Schroder vertwijfelend. Ook is Schroder terughoudend in het doen van uitlatingen over de omzetontwikkeling. Hoewel die nu op peil is, kan een economische recessie in de Verenigde staten, voor Martinair een belangrijke markt voor zowel het chartervervoer als het vrachtvervoer, roet in het eten gooien.

Ook Transavia zal het winstniveau van vorig jaar netto 17 miljoen gulden op een omzet van 285 miljoen gulden niet halen. Transavia zal zelfs alle zeilen moeten bijzetten om niet in de rode cijfers te komen, aldus de woordvoerder van het bedrijf vanmorgen.

Beide chartermaatschappijen zullen dan ook 'de broekriem moeten aanhalen'. Bij Transavia is het personeel gevraagd zich extra in te spannen om de problemen de baas te worden. Martinair heeft hetzelfde gedaan. Schroder: We zullen extra alert zijn op het maken van overbodige kosten, zonder dat dat overigens ten koste van onze lange termijn-investeringen zal gaan. De vier Boeings die nog in bestelling zijn zullen gewoon geleverd worden. Ook zullen we onze vliegtuigen optimaal moeten benutten en marktontwikkelingen nog scherper in de gaten houden. Gelukkig hebben we een multi-inzetbare vloot en heeft ons bedrijf een gezonde financiele basis'.