Zo zou Beethoven hebben gespeeld

Normaal zijn ze geconcentreerd aan het einde van het seizoen, die concerten waarin uitsluitend Beethoven te horen is. Ze hebben vaak iets plichtmatigs, maar dat deert het publiek niet. Voor Beethoven wil het zelfs met mooi weer in mei nog wel naar de concertzaal komen.

De Japanse pianiste Mitsuko Uchida voltooide echter enige tijd geleden haar Mozart-cyclus en ze is dus op dit moment toe aan iets nieuws: Beethoven. In een periode van ruim zes weken speelt ze al zijn pianoconcerten in Londen, Parijs en Amsterdam en later herhaalt ze de serie in Tokio. Het English Chamber Orchestra, het gezelschap dat haar eerder in Mozart begeleidde, onder leiding van chef-dirigent Jeffrey Tate, reist met haar mee.

Gisteravond was het eerste Amsterdamse programma in de Grote Zaal van het Concertgebouw. Het Eerste pianoconcert werd vooraf gegaan door de obligate ouverture (Die Geschopfe des Prometheus), en na de pauze gevolgd door de Eroica. Uchida's aanpak van Mozart vond ik indertijd gevoelig en omzichtig. Met Beethoven gaat ze, terecht, wat ruwer om. Toch ontbreekt hier niet een zekere romantische kleuring. Uchida is royaal in het gebruik van het pedaal, van tempovervagingen en van een lyrische toon.

Anderzijds is haar spel bij vlagen ook heel kordaat en zelfs agressief. Typerend was haar houding tijdens de lange orkestintro in het eerste deel. Ze zat rechtop en met de handen over elkaar te wachten tot ze mocht beginnen, af en toe streek ze zich zelfverzekerd door de haren en vlak voor ze moest inzetten gooide ze nog gauw haar jasje naast zich op de grond. Hoewel de uitvoering net iets te veel op twee gedachten bleef hinken, op het zoeken naar een forse en een milde klank, weet Uchida als persoon te overtuigen: dit is Beethoven, zo zou hij hier vanavond hebben gespeeld.

Het English Chamber Orchestra was onder Tate's leiding een volgzame begeleider, die echter te veel steekjes liet vallen slecht intonerende hobo's, slordige inzetten om echt nieuwsgierig te zijn naar de uitvoering van de Eroica na de pauze.

De verwachting kwam helaas uit. Slechts bij vlagen, en vooral in de finale, beantwoordde het spel aan Beethovens hoge eisen. Maar voor zo'n soort uitvoering van zijn symfonieen kunnen we net zo goed wachten tot het eind van het seizoen.

Concert: English Chamber Orchestra o.l.v. Jeffrey Tate, met: Mitsuko Uchida (piano). Programma: Beethoven: Ouverture 'Prometheus', Pianoconcert nr.1 en Symfonie nr.3. Gehoord: 9/10, Concertgebouw, Amsterdam. Volgende concerten in de serie: 28/10 en 30/10.