Nedlloyd lijdt verlies en schrapt ruim 400 banen

ROTTERDAM, 10 okt. Het Rotterdamse transportconcern Nedlloyd zal dit jaar verlies lijden. Daarom wil het zijn divisie lijnvaart ingrijpend reorganiseren. Na de aankondiging van Nedlloyd dook de koers van het aandeel gisteren met bijna zeven gulden naar 36,90. Rond het middaguur was het aandeel vandaag verder weggezakt tot 35,70 gulden.

De reorganisatie kost Nedlloyd in Nederland 420 arbeidsplaatsen, 150 aan de wal en 270 op de vloot. Deze aantallen komen bij het banenverlies dat al in 1989 en in juni van dit jaar is aangekondigd. In totaal verdwijnen op korte termijn 700 banen.

Ook bij de buitenlandse vestigingen moet een nog onbekend aantal werknemers afvloeien. Nedlloyd zegt dat de reorganisatie zonder ontslagen mogelijk is. Het transportconcern wil met hulp van een bemiddelingsbureau zoeken naar vervangend werk. Bovendien zal een deel van het personeel gevraagd worden vervroegd met pensioen te gaan.

De vakbonden hebben geschrokken gereageerd op de maatregelen. 'We wisten dat het rommelde bij Nedlloyd. Maar dat de gevolgen zo groot zijn voor het personeel hadden we niet verwacht', aldus districtsbestuurder C. van der Knaap van de Vervoersbond CNV. De bonden willen de tijd nemen om de plannen te bestuderen. Van der Knaap: 'We hebben nog geen cijfers van de directie ontvangen. We kunnen nog niet beoordelen of de aangekondigde maatregelen de juiste zijn.'

Nedlloyd wil zich concentreren op de intercontinentale containervaart en is daarom van plan een aantal kleine lijndiensten op te heffen en ruim twintig conventionele en zogenoemde multi-purpose schepen te verkopen. Het bedrijf, dat dertien containerschepen bezit, heeft voor ongeveer een miljard gulden zeven nieuwe bij Japanse werven besteld.

In zijn eerder vastgestelde strategie wil Nedlloyd een nadrukkelijker onderscheid maken tussen het beheer van schepen en het aanbod van transportdiensten, waardoor de organisatie doelmatiger kan werken. De jongste plannen moeten de uitvoering van dat beleid versnellen. Volgens ir. Th. M. Oostinjen, directeur van Nedlloyd Lijnen, is dit een antwoord op de structurele problemen in de lijnvaart: dure brandstof, een lage dollar, scherpe concurrentie en als gevolg daarvan prijsbederf.

Naast problemen in de zeescheepvaart kampt Nedlloyd ook met teleurstellende resultaten in het wegvervoer, vooral in Duitsland, waar Nedlloyd vorig jaar nog het grote transportbedrijf Union-Transport kocht.

De winst van Nedlloyd in de eerste helft van dit jaar, 26,8 miljoen gulden, viel al fors lager uit dan de 112,7 miljoen een jaar eerder. Zonder een boekwinst van 95 miljoen gulden op de verkoop van een schip en Japans onroerend goed was het bedrijf al in de rode cijfers gekomen. Analisten verwachten dat het verlies van Nedlloyd dit jaar dertig tot vijftig miljoen gulden zal bedragen, inclusief de boekwinst op de te verkopen schepen.

Over 1989 behaalde de Nedlloyd Groep nog een nettowinst van 252 miljoen gulden, onder andere door aanzienlijke boekwinsten.