Portret van ongewone, provocerende dansfamilie

De NOS zendt een portret uit over een ongewoon gezin uit een arbeidersbuurt in Amsterdam-Noord, waarvan de vijf kinderen allemaal in deprofessionele danswereld terecht kwamen. 'Pa' Stuyf (78) was brandweerman. Een brandweerman die temidden van zijn collega's opviel door zijn baard endoor het feit dat hij aan toneel deed, schilderde en objecten maakte. Dat'anders-dan-anderen-zijn' was een ingeboren karaktertrek, evenals de sterke behoefte de baas te willen zijn. Die karaktertrek manifesteerde zich in even sterke mate bij de drie zonen en twee dochters.

De zonen Rob (1936), Koert (1938) en Bart (1945) wilden dansen en pa zorgde ervoor dat dat ook kon. Een niet voor de hand liggend iets, zeker niet in de jaren vijftig en zestig toen een danscarriere voor jongens verre van populair was. De dochters Marijke (1942) en nakomertje Inge (1951) volgden eveneens de lessen op de toen nog prille Scapino Dansakademie onder leiding van Hans Snoek en Karel Poons.

Binnen de danswereld profileerde vooral de zonen zich al direct als buitenbeentjes. Rob vertrok naar Chili, Koert en later ook Bart werden danstheatermakers die constant voor beroering zorgden. De controversiele voorstellingen die Koert en zijn fascinerende Amerikaanse vrouw Ellen Edinoff met hun groep in de periode 1963 tot 1974 in Amsterdam gaven, waren unieke happenings die Carre deden volstromen met een uiterst gemeleerd en opgewonden publiek. Bart deed met zijn groep Multi Media intrigerende en verrassende dingen met enorme objecten. De dochters zochten eveneens hun weg langs niet geeffende danspaden. Marijke als danseres bij broer Koert en later evenals Inge op het gebied van lesgeven via de toen nog maar net ontwikkelde dansexpressie.

Samenstelster en regisseuse Ruth Meyer, enkele jaren aan de groep van Koert Stuyf verbonden, heeft samen met Guus van Waveren in de documentaire Vogels uit een nest een levendig beeld weten te creeren van de voortvarende manier van denken en leven binnen de Stuyf-familie. De bijdrage van Truus Bronckhorst komt niet als echt relevant over, terwijl daarentegen de medewerking van de zozeer door Koert Stuyf beinvloede Krisztina de Chatel juist node gemist wordt. Enkele fragmenten uit Koerts historische produkties als ..by chance illustreren evenals Barts Endless, Spiegels, Stitch en Target duidelijk hoe de eigenzinnige, provocerende Stuyf-aard in de danspraktijk tot uiting kwam.

Vogels uit een nest, Ned.3, 21.04-21.55u.