NS breiden diensten naar Duitsland fors uit

UTRECHT, 8 okt. De Nederlandse en Duitse spoorwegen zullen met ingang van juni 1991 de treindiensten naar Duitsland drastisch uitbreiden. Op de Eurocity-lijn van Amsterdam via Arnhem naar Keulen wordt de frequentie verdrievoudigd van drie naar negen treinen per dag. De Eurocity-treinen zullen zoveel mogelijk voorrang krijgen boven langzamere treinen, waardoor de reistijd tussen Amsterdam en Keulen met een half uur tot drie kwartier wordt bekort. Op bepaalde trajecten wordt de maximumsnelheid opgevoerd van 140 tot 160 kilometer.

De spoorwegen spelen met deze uitbreiding in op de ontwikkelingen in Duitsland, waar aldus een woordvoerder van de NS onlangs belangrijke knopen zijn doorgehakt bij het tot stand brengen van een hoogwaardig Duits railnet met verbeterde treindiensten. De NS zien de verbeterde treindiensten met Duitsland als een tussenfase. Het uiteindelijke doel is de aansluiting op de geplande Duitse sneltreinen.

Aan het besluit over de extra treindiensten naar Duitsland is een lange voorbereidingstijd voorafgegaan en de beslissing heeft niets te maken met de Duitse eenwording volgens de woordvoerder van de spoorwegen: 'Die eenwording zou eerder in ons nadeel kunnen werken, omdat de aandacht van de Duitse spoorwegen nu wel eens zou kunnen worden verlegd naar de vroegere DDR.'