IF: 'Integriteit van KNVB in het geding'

ROTTERDAM, 8 okt. Het zijn drukke tijden voor Peter Laanen, de nieuwe directeur van Inter Football. Het sportmarketingbureau overweegt juridische stappen als de KNVB niet bereid is een provisie van 6,5 ton over te maken naar aanleiding van het contract dat de voetbalbond afsloot met de nieuwe kledingsponsor Lotto. Hiermee is een bedrag van 6,5 miljoen gulden gemoeid voor vier jaar. In eerste instantie zorgde IF ervoor dat Lotto in Zeist een offerte indiende. Toen beide partijen niet tot een akkoord konden komen, vond het bureau uit Ouderkerk aan de Amstel het Engelse Umbro bereid om de KNVB te sponsoren. Wat schetst de verbazing van Laanen toen commercieel bestuurslid Eric van Hilten uiteindelijk toch in zee ging met Lotto.

De voormalige voorzitter van de honkbalbond vermoedt dat hij het slachtoffer is geworden van een spelletje waarin de partijen tegen elkaar zijn uitgespeeld. Laanen: 'De KNVB heeft nu zelf Lotto binnengehaald, nadat dit bedrijf eerst op de hoogte is gesteld van het bod van onze kandidaat. Het gaat om flinterdunne marges. Lotto is er misschien enkele duizenden guldens boven gaan zitten, maar de KNVB hoeft nu geen provisie te betalen. Zo doe je natuurlijk geen zaken. Ik vind ook dat de integriteit van de bond in het geding is, want alle fatsoensnormen zijn overschreden. Wij hebben het voorbereidende werk gedaan en de KNVB heeft daarvan geprofiteerd. We onderzoeken nu of Zeist ten opzichte van ons nog rechten en plichten heeft. Tenslotte waren we tot 24 augustus het huisbureau van de KNVB. Die contacten knip je toch niet zo maar door?'

Bittere pil

IF kreeg vorige week nog een bittere pil te verwerken. Het zag een contract met de KNVB voor het verzorgen van de bordreclame bij wedstrijden van het Nederlands elftal aan zijn neus voorbij gaan. IF werd notabene 'geklopt' door een ex-werknemer, Roy van der Hart, die voor zichzelf is begonnen met ISC. Laanen vraagt zich af waarom het garantiebedrag van 3,4 miljoen, dat Inter Football op tafel wilde leggen, onvoldoende was. Hij weigert te geloven dat Van der Hart een hoger bod heeft ingediend. 'Ik wil alle offertes inzien. Volgens commercieel bestuurslid Van Hilten is er een kwaliteitsnorm gehanteerd. Maar in de brief die wij kregen, staat dat het hoogste bedrag bepalend zou zijn voor het contract. Wel, in onze optie zou het gaan om twintigduizend gulden per bord. Hoger kan bijna niet.'

De vraag rijst of er in Zeist nog wel behoefte bestaat aan een commercieel bemiddelingsbureau nu 'vutter' Eric van Hilten er zo de wind onder heeft. Hans Schraders van het bureau Schraders en Van Seggelen: 'Wij hebben bij de KNVB een concept ingediend om in de merchandising-sfeer te assisteren. Er blijft altijd ruimte over voor hulp van buitenaf. Maar de KNVB is nu wel goed bezig door zelf een commerciele organisatie op te bouwen. Van Hilten is een professional en werkt dag en nacht. Hij kampt echter met het probleem tijd. Het werk waar hij momenteel mee bezig is, vormt normaal gesproken een dagtaak voor drie a vijf mensen. Toch kan Van Hilten een heel eind komen. De sponsors gaan steeds meer betalen. Over vier jaar moet de KNVB voor zeventig miljoen aan contracten kunnen incasseren (momenteel 27 miljoen, red.).'

Peter Laanen is minder te spreken over de commerciele kwaliteiten van de KNVB. 'De bond heeft absoluut geen know how op dit gebied. Men heeft geprofiteerd van ons werk. Als Van Hilten op vakantie is hoef je in Zeist voor commerciele zaken niet aan te kloppen.' (EO)