'Schaduw van het grote Duitsland heeft pact makkelijkergemaakt'; Fiat en Franse CGE sluiten alliantie

ROME, 5 okt. Het Italiaanse autoconcern Fiat heeft een industriele en financiele alliantie gesloten met het Franse concern Compagnie Generale d'Electricite (CGE), die voorziet in samenwerking op het gebied van telecommunicatie, nieuwe technologieen, spoorwegmaterieel en acu's.

'Dit is een strategisch akkoord tussen twee groepen', zei Cesare Romiti, de managing director van Fiat, gisteren op een persconferentie in Turijn. Hij suggereerde dat Fiat zich met deze en andere allianties in Frankrijk wil versterken tegenover Duitse bedrijven.

'We hebben er niet over gesproken, maar het is zeker dat de schaduw van het grote Duitsland dit pact tussen Italianen en Fransen makkelijker heeft gemaakt', zei Romiti, op de dag nadat de Duitse vereniging een feit was geworden.

De keus van Fiat voor CGE betekent een harde klap voor verscheidene Italiaanse staatsbedrijven. Franco Nobili, president van de staatsholding IRI, probeerde juist op het gebied van telecommunicatie en spoorwegmaterieel akkoorden te bereiken tussen staatsbedrijven en de betrokken onderdelen van de Fiat-groep.

Onder het akkoord neemt de CGE een belang van drie procent in Fiat en wordt daarmee in grootte de derde aandeelhouder. Het bedrijf uit Turijn neemt op zijn beurt een belang van zes procent in CGE. Beide groepen kiezen een vertegenwoordiger in de raad van bestuur van de andere en samen wijzen ze een persoon aan die in beide raden zal zitten.

De meest concrete vorm van samenwerking betreft telecommunicatie. Fiat verkoopt zijn dochter Telettra aan Alcatel Face, een CGE-dochter, maar neemt daar een belang van 25 procent in. Romiti zei dat de waarde van Telettra in het akkoord was gesteld op 2,5 biljoen lire, bijna vier miljard gulden.

Dit onderdeel van het akkoord geeft de meeste beroering in Italie. Een paar jaar geleden waren er plannen voor een fusie tussen Telettra en Italtel, onderdeel van de staatsholding IRI. Deze ging niet door omdat Fiat in de voorgestelde president van het nieuwe bedrijf een politieke benoeming zag. Hierna ging Italtel samenwerken met AT en T, tot teleurstelling van Alcatel, dat Italtel ook het hof had gemaakt.

Met dit akkoord wordt Alcatel de grootste fabrikant van telecommunicatie-apparatuur in Italie en begint de toekomst voor Italtel er zeer somber uit te zien. IRI-president Nobili had Fiat laten weten ook geinteresseerd te zijn in Telettra, en volgens berichten in de Italiaanse pers vanmorgen had de IRI zelfs meer geboden voor Telettra dan CGE.

Nobili liet een verbitterde verklaring uitgeven waarin stond dat 'IRI's taak om nationale industrieen op te bouwen moeilijker wordt'. Met een verwijzing naar 1986, toen Fiat het autobedrijf Alfa Romeo overnam van het IRI en hierbij met een beroep op het algemeen belang van de Italiaanse industrie Ford het nakijken gaf, zei Nobili dat dit belang kennelijk niet altijd geldt.

Volgens Romiti kon Fiat geen belang nemen in het IRI en was simpele verkoop veel minder aantrekkelijk dan een strategische alliantie. Met de 25 procent in Alcatel blijft Fiat actief in de telecommunicatiesector. Romiti voegde hieraan toe: 'Het is een grote vergissing om te denken dat het een goed beleid zou zijn om zich alleen binnen Italie te hergroeperen... Redeneren in termen van nationalisme doet een beetje provinciaals aan.'

Los van de strategische keuzes is het besluit van Fiat ook een duidelijke waarschuwing dat met de staat moeilijk zaken zijn te doen. De besluitvorming binnen staatsbedrijven gaat langzaam en de regeringspartijen bemoeien zich direct met het beleid. Om die reden wil een andere Italiaanse topondernemer, Raul Gardini, ook de chemische joint venture Enimont verbreken die hij samen met de staatsholding Eni had opgezet.

Het akkoord haalt een streep door andere samenwerkingsplannen tussen Fiat en IRI. Er wordt al een paar jaar gesproken over samenvoeging van de bedrijven die spoorwegmaterieel produceren, maar Romiti maakte gisteren bekend dat Fiat ook op dit gebied waarschijnlijk voor CGE kiest.

GEC-Alsthom, 's werelds belangrijkste fabrikant van locomotieven en wagons en voor vijftig procent in handen van CGE, zou een belang van 50,1 procent nemen in Fiat Ferroviaria. Hiermee zouden Alsthoms TGV en Fiat's Pendolino, een langzamere snelle trein die echter geen speciaal spoor nodig heeft omdat hij in de bochten mee overhelt, onder een dak komen.

Onder het akkoord krijgt Fiat verder, naast 500 miljard lire (800 miljoen gulden, volgens Romiti 'een ondergeschikt element'), ook de controle over de acufabriek Ceac. Met zijn eigen Magneti Magnelli wordt Fiat nu een van de grootste acufabrikanten van Europa. Ten slotte wordt er een holding opgezet, waarin de twee partners ieder voor de helft deelnemen, die actief zal zijn op verschillende terreinen van geavanceerde technologie.