Intimiteit van de kleedkamer

In Belgie zwaaien de deuren van de kleedkamers na een voetbalwedstrijd wijd open en kunnen verslaggevers in een wolk van stoom en Badedas hun werk doen, maar wie in Nederland de emoties van het eerste moment wil vangen botst niet zelden op het gepantserde onbegrip van trainers en voorlichters. Af en toe strijken zij met de hand over het hart en wordt de kleedkamer toegankelijk voor de verslaggevers, die voor hun wedstrijdverslag behoefte hebben aan wat tekst en uitleg. Dat gebeurde ooit bij het Nederlands elftal en het wachtende persvolkje wrong zich door de kleine opening naar binnen. Tot een voorlichter er een tegenhield. Een vrouw. Verslaggeefster van het Brabants Nieuwsblad. Protesten van collega's, die discrimintatie bevroedden, zorgden ervoor dat ze alsnog haar werk kon doen, terwijl de ene na de andere vedette onder de douche uitkwam. Lisa Olson van de Boston Herald had het twee weken geleden stukken moeilijker. In de kleedkamer van de New England Patriots (National Football League) lieten vijf spelers volgens haar wel erg duidelijk merken dat zij zonder kleren douchen en maakten ze bovendien onzedelijke opmerkingen, terwijl Lisa aan het interviewen was. Ze diende een klacht in en de voorzitter van NFL gelastte een onderzoek. De eigenaar van de club, Victor Kiam, een flamboyante ondernemer bekend van televisiecommercials waarin hij zijn eigen producten aanprijst, noemde de klagende verslaggeefster het voorbeeld van een loeder. De Amerikaanse vrouwenbeweging klom in de gordijnen en riep op tot een boycot van alle producten van Kiam's Remington Products, die onder meer ladyshavers maakt.

Het verhaal komt niet voor in het boekje 'Vrouwen in de sportjournalistiek' dat de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en de Nederlandse Sport Pers (NSP) hebben uitgebracht. Het is een poging om met name studentes op scholen voor de journalistiek bekend te maken met die tak van het ambacht, waarvoor ze zo weinig belangstelling hebben. Slechts 2,5 procent van de sportjournalisten bij de schrijvende pers is vrouw. Dat selecte groepje geeft in het boekje de opvatting ten beste dat de sportpagina's leesbaarder worden voor vrouwen als er meer sportjournalistes bij betrokken zijn.