Volvo werkt aan nieuwe transmissie

SINT TRUIDEN, 28 sept. Volvo Sint Truiden, voor 67 procent eigendom van Volvo Car BV in Helmond, is in een ver gevorderd stadium met de ontwikkeling van een eigen versie van de Continu Variabele Transmissie (CVT). De nieuwe traploze transmissie maakt in tegenstelling tot de CVT geen gebruik van een stalen duwband, maar van een hardstalen ketting. Dankzij die verbetering is het mogelijk de transmissie in te bouwen in een auto met een motor tot 3000 c. De toepassing van de CVT is tot nu toe beperkt tot motoren van maximaal 1600 c.

Een woordvoerder van Volvo Car liet vanmorgen weten dat de ontwikkeling van het nieuwe produkt in de eindfase verkeert. 'We zijn nogal verrast dat het nieuws vanmorgen in De Telegraaf stond. Het gaat om een veelbelovende ontwikkeling, maar de tijd is nog niet rijp om er zelf mee naar buiten te komen. Er is immers nog geen enkele beslissing over de verdere ontwikkeling of over de eventuele produktie genomen.'

Volgens de woordvoerder gaat het om een geheel eigen produkt van Volvo, dat helemaal los staat van de fabrikant van de CVT, Van Doorne's Transmissie (VDT) in Tilburg. 'Ons bedrijf in Sint Truiden maakt mechanische componenten voor diverse afnemers, waaronder ook VDT. Maar als we een octrooi aanvragen op de nieuwe transmissie, is het helemaal ons produkt.'

Volvo heeft jaren geleden wel een aandeel gehad in VDT om de ontwikkeling van de CVT te steunen, maar toen die fase was afgerond, heeft Volvo Car zich teruggetrokken.

Dat de ontwikkeling van de nieuwe transmissie van invloed kan zijn op de onderhandelingen over de verkoop van het belang van 70 procent dat de Nederlandse staat in Volvo Car BV heeft, wordt door de woordvoerder ontkend. 'U kunt daar niet de reden achter zoeken waarom Volvo Zweden in ons is geinteresseerd. Die relatie is wel gesuggereerd, maar in werkelijkheid is dat niet zo. We werken net als ieder bedrijf voortdurend aan het verbeteren van bestaande produkten. Dit is daarvan slechts een voorbeeld.'