Rondweg Amsterdam ontlast stad van doorgaand verkeer

AMSTERDAM, 27 sept. 'Amsterdam geeft een Rondje' roepen de reclameborden de burger vrolijk toe. Amsterdam is blij omdat de A 10, de ringweg om Amsterdam vanaf morgen twaalf uur in zijn geheel wordt opengesteld voor het verkeer. Vanaf dat moment hoeft het doorgaand verkeer de stad niet meer door en kunnen de sluipwegen door de stad, zoals de Wibautstraat, worden ontlast.

Afgelopen vrijdag gaf minister Maij-Weggen (verkeer en waterstaat) samen met burgemeester Van Thijn van Amsterdam het feestelijke startsein voor de openstelling van de 32 kilometer lange A 10, waarop vijf rijkswegen en zeventien stadswegen aansluiten, genummerd S 100 tot en met S 116.

Met de ontsluiting van het laatste stuk ringweg zijn de gemeenten ten noorden en oosten van Amsterdam beter bereikbaar geworden, met name door de aansluiting op de A 1 richting Amersfoort. Klaar zijn nu ook de ongeveer 1184 meter lange Zeeburgerbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal, het Nieuwe Diep en het IJ-meer. De Zeeburgertunnel meet 888 meter en gaat onder het Buiten-IJ door.

In 1934 werden de plannen voor een ringweg al bedacht. In 1966 werd het eerste stuk snelweg tegelijk met de Coentunnel in gebruik genomen. De kosten voor het totale 'Rondje' bedroegen ongeveer twee miljard gulden, zestig miljoen gulden per kilometer. Wie de ringweg helemaal rond wil rijden heeft daar 20 minuten voor nodig. Er is 76 duizend vierkante meter geluidsscherm neergezet.