RTL-4 kan meer kijkers trekken dan 'Hilversum'

HILVERSUM, 25 sept. Het commerciele televisiestation RTL-4 kan door een sterke programmering anderhalf keer meer kijkers trekken dan Nederland 1 of Nederland 2. De commerciele zender kan daarmee een 'ten minste even hoog' reclamebudget verdienen als Nederland 1 en Nederland 2 samen. Tot deze slotsom komt het onderzoeksbureau McKinsey in een eerste rapport over de 'Publieke omroep in de jaren negentig'. Spreek'buis, het blad voor omroepmedewerkers dat een samenvatting van de tussentijdse rapportage publiceerde, citeert uit het rapport dat bedoeld is als een 'provocerende basis voor verdere gedachtenwisseling en invulling'.

Geconstateert wordt dat het rapport veel bevat dat al bekend is. Desondanks is het rapport door de NOS niet openbaar gemaakt en werd de redactie van Spreek'buis op de vingers getikt voor de publicatie. Ook maande het NOS-bestuur de VPRO om uit te zoeken hoe een artikel over het rapport in de VPRO-gids van vorige week tot stand was gekomen.

McKinsey stelt dat 'gezien het snelle succes van RTL-4 acties op korte termijn noodzakelijk zijn', omdat de publieke omroep anders 'onherstelbare schade oploopt.'

Overheid en omroep voeren een onduidelijk beleid vol tegenstrijdigheden, meent het bureau, dat als remedie aanbeveelt om de kosten terug te brengen en het zogenoemde 'net-management' in te voeren: de aanstelling van een manager die de zenders op een net coordineert. Op de lange termijn moet de oplossing worden gezocht in een herstructuring. Nederland 1 zou met informatie en sport een wat oudere doelgroep moeten trekken, Nederland 2 met films en series een jonger publiek. Nederland 3 zou in die visie zijn huidige opzet handhaven, maar zonder sport. De tweede optie die McKinsey voor de toekomst biedt is het handhaven van de huidige opzet van Nederland 1 en 2, terwijl Nederland 3 dan met films de kijkers moet bereiken die de 'brede programmering' op de andere netten niet willen. In beide toekomstvisies zouden de omroepen moeten rouleren over de drie netten.