Continental niet akkoord met fusievoorstel van Pirelli

ROTTERDAM, 25 sept. De Westduitse bandenfabrikant Continental heeft een overneming door haar Italiaanse concurrent Pirelli van de hand gewezen. Het bestuur van Continental vindt dat de voorstellen die Pirelli hiertoe vorige week heeft gedaan niet in het belang zijn van de onderneming, haar werknemers, aandeelhouders en klanten. Wel is Continental bereid met Pirelli te onderhandelen over een andere vorm van samenwerking dan door Pirelli voorgesteld.

De voorzitter van de raad van bestuur van Continental, Horst Urban, zei dat de plannen van Pirelli zijn onderneming zouden opzadelen met een onacceptabel hoog bedrag aan schulden in een tijd van hevige concurrentie op de bandenmarkt. Bovendien overschat Pirelli de synergetische voordelen van de overneming en de mogelijke kostenbesparingen daarvan, aldus Urban.

Pirelli wil de activa van de op de Amsterdamse beurs genoteerde Pirelli Tyre Holding NV, waarin alle bandenactiviteiten van de groep zijn ondergebracht, verkopen aan Continental voor een bedrag van tussen de 1,8 en 2,2 miljard D-mark. Continental vindt de bandenactiviteiten van Pirelli niet zoveel waard, hooguit 800 miljoen D-mark.

Volgens de plannen van Pirelli zou de koopsom voor ongeveer de helft met de uitgifte van nieuwe aandelen gefinancierd moeten worden. De rest zou Continental moeten lenen. Pirelli heeft al een belang van 5 procent in Continental en zegt dat zij samen met een groep aandeelhouders die de voorstellen van Pirelli steunen, de meerderheid van het uitstaande aandelenkapitaal van Continental bezit. Deze aandeelhouders zouden hun voorkeursrechten op de nieuw uit te geven aandelen aan Pirelli willen verkopen, waardoor Pirelli een belang van ongeveer 28 procent in Continental zou krijgen. De aandeelhouders die achter de plannen van Pirelli staan zouden na de uitgifte een belang van ongeveer 23 procent hebben. Zo zou een meerderheidsbelang van meer dan 50 procent ontstaan.

Omdat Continental om een poging tot overneming te voorkomen een stemrechtbeperking kent van 5 procent, zou Pirelli met de aandeelhouders een stemrechtovereenkomst hebben gesloten zodat Pirelli feitelijk de zeggenschap in Continental zou krijgen.

Samen zouden Continental en Pirelli ongeveer 16 procent van de wereldmarkt voor banden beheersen en na Michelin, Goodyear en Bridgestone de vierde bandenfabrikant ter wereld worden.