Balsturige adolescent

De samenwerking van de regisseur en de hoofdrolspeler van Top Gun en de scenarioschrijver van Chinatown aan een 'high-tech'gefotografeerde film over stock-car races dat had toch een geheide kassakraker moeten veroorzaken. Helaas vielen de commerciele resultaten van Days of Thunder deze zomer in Amerika toch een beetje tegen, vermoedelijk juist ten gevolge van dit soort formule-denken.

Tom Cruise begon zich dank zij Rain Man en Born on the 4th of July net een beetje te ontwikkelen van sekssymbool tot intelligent acteur, nu hij weer terugvalt in de routine van de balsturige adolescent met achteloos charisma en een klein hartje. Dat imago leende zich uitstekend voor een sportfilm met een vaderlijke, licht gedesillusioneerde oude rot als mentor. Wat Paul Newman voor Cruise deed in de biljartersfilm The Color of Money, moet Robert Duvall nu herhalen in Days of Thunder. Hoe voortreffelijk Duvall ook de voor een come-back in de racewereld door team-manager Randy Quaid van zijn tractor geplukte mecanicien met een slecht geweten speelt, regisseur Tony Scott mist de intelligentie van Martin Scorsese om de sport-cliche's binnenstebuiten te keren. Zo worden ze volgens het boekje afgewerkt: de eerste gewonnen wedstrijd, het bijna fatale ongeluk, de vriendin die het maar allemaal kinderachtig macho-gedoe vindt, de vileine geldschieter, de wijze berusting van de mecanicien/ trainer, de van rivaliteit in vriendschap omgeslagen verhouding met een door het noodlot getroffen tegenstander en de zelfoverwinning in de laatste race, uiteraard in de wagen van de nu invalide makker.

Het siert Towne, die werkelijk wel eens betere scenario's afgeleverd heeft, dat Duvall bijna even veel aandacht krijgt als Cruise en ook de relatief geringe aandacht voor spectaculaire ongelukken doet weldadig aan. Uiteindelijk is het niet eens zo'n erg opwindende sport, dat racen in opgevoerde gewone personenauto's, die elkaars bumpers 'kussen' alvorens onder- of bovenlangs in te halen. En Cruise lijkt bij zijn op de status van een superster toegesneden entree nog het meest op een Duitse popzanger.