De ragfijne sprookjes van een wonderkind

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest heeft in een tijdsbestek van tien dagen onder drie totaal verschillende dirigenten evenzovele zware programma's uitgevoerd, meerdere malen achtereen. Wie zich dat realiseert kan billijken dat gisteren de ragfijne sprookjesmuziek van Mendelssohns Midzomernachtsdroom niet overal de optimale precisie kreeg. Misschien waren Jeffrey Tate en het orkest gespannen voor de plaatopname die deze week moet worden gemaakt. De andere, waarschijnlijker mogelijkheid, is dat de nietsverhullende doorzichtigheid van een Mozart/Mendelssohn programma de flexibiliteit van het ensemble op een iets te hoge proef heeft gesteld. Stylistisch hebben de toekomstige chef-dirigent van het orkest en zijn musici geen wens onvervuld gelaten. Voor Tate bestaat er geen muziek die luchtig voortkabbelt. Hij denkt in spanningsbogen en gevoelscomplexen, niet in klankconstructies zonder diepere betekenis. Wanneer na enige gewenning aan de samenwerking de absolute synchronisatie en haarscherpe zuiverheid zullen zijn bereikt, die de voorwaarden zijn voor het feeerieke van Mendelssohns geniale toneelmuziek, kan Tate's interpretatie iets heel bijzonders worden. De ondertoon van geladenheid, ook in de subtielste passages, houdt de aandacht dwingend vast zodat men Shakespeares tekst vrijwel niet mist. De korte episoden van elfengezang met vrouwenkoor klonken subliem. Toen Mendelssohn de ouverture tot de Midzomernachtsdroom schreef, was hij zeventien jaar. Zeventien jaar was ook Mozart toen hij zijn zogeheten Kleine g-moll symfonie (KV 183) componeerde. In het spontane weten en kunnen van wonderkinderen zijn Mozart en Mendelssohn met elkaar te vergelijken. De nog altijd weinig gespeelde Symfonie in g is dieper en ernstiger dan wat Mozart tot dan toe schreef. Jeffrey Tate had dan ook gelijk met zijn voortvarende vertolking waarin hij geen verslapping toestond. Voor de articulatie-problemen van het Andante vond hij intelligente oplossingen die de metriek nu eens niet deden vervagen.

    • Rotterdams Philharmonisch Orkest
    • Elly Salomeconcert
    • Midzomernachts Droom. Gehoord
    • Lynne Dawson
    • Suzanne Mentzer . Programma
    • Damesleden Koor 'Toonkunst'
    • Symfonie in G
    • O.L.V. Jeffrey Tate. Met