Routine

Omstreeks negen uur zaterdagavond vertrekt de DC-10 van Martin Air uit Izmir. Aan boord 320 Nederlandse vakantiegangers die om tien over twaalf worden verwacht op Schiphol. De lampjes 'no smoking, fasten seatbelts' zijn nog niet gedoofd als de passagiers een knal horen. Mensen bij de raampjes zien lichteffecten aan de achterzijde van het toestel dat snel hoogte verliest. Een voorlichter van Martin Air spreekt later van een storing in de turbine van de staartmotor en ziet net geen kans de term 'routine' in te slikken. Als de bemanning de DC-10 weer onder controle heeft, volgt overleg met grondstations en het eigen thuisfront.

De beslissing wordt genomen uit te wijken naar Athene. Onmiddellijk na de landing daar wordt het toestel omringd door ambulances en brandweer. Maar dat is echt een routinezaak, bezweert ons de voorlichter. Twee uur nog blijven de passagiers aan boord, een maaltijd wordt geserveerd en de maatschappij beraadt zich op de afwikkeling van het incident. Een eigen toestel uit Miami dat de volgende ochtend om zeven uur op Schiphol zal landen, wordt aangewezen om de gestrande reizigers op te halen. De grote hotels in Athene zitten vol. De passagiers onderbrengen in verscheidene kleine accommodaties wordt als te ingewikkeld afgewezen. Dus brengen de 320 vakantiegangers de nacht en zondagochtend door in de vertrekhal. Voorgevormde plastic stoeltjes staan maar een zithouding toe. De airco draait op volle toeren, vele reizigers zijn slechts gehuld in short en t-shirt. Bij tijd en wijle wordt er een consumptiebon verstrekt en 's ochtends een ontbijt. Omdat de groep de douane niet mag passeren is het restaurant waar dat ontbijt wordt geserveerd alleen te bereiken via een lift voor maximaal tien personen.

Om half vijf zondagmiddag landt de groep op Schiphol. Via de intercom bedankt de maatschappij de passagiers en spreekt de hoop en verwachting uit dat ook de volgende keer de keuze zal vallen op Martin Air. Applaus blijft uit.