Kabinet bereid tot grotere inspanning in het Golfgebied

DEN HAAG, 18 sept. Het kabinet is bereid de Nederlandse militaire presentie in het Golfgebied te vergroten. Vanavond zal in Parijs na afloop van een ministersvergadering van de Westeuropese Unie (WEU) bekend worden tot hoe ver die bereidheid gaat. Overwogen worden het sturen van F 16-gevechtsvliegtuigen, Orion-patrouillevliegtuigen van de Marine en Stinger-raketten voor luchtafweer.

De marine heeft aangedrongen op de inzet van een contingent mariniers (350 man), dat speciaal is opgeleid voor VN-taken. Daarover bestaat echter geen politieke consensus. De kans is groter dat er een squadron Nederlandse F 16's naar het Golfgebied gaat, nu in de Veiligheidsraad wordt gewerkt aan een nieuwe resolutie, waarin een luchtembargo wordt afgekondigd tegen Irak.

Melkert: 'In dat geval kan Nederland waarschijnlijk niet achterblijven'.

Mocht de VN een voor de hand liggend en noodzakelijk besluit niet nemen en is Nederland er tegelijkertijd van overtuigd dat de VS, Frankrijk en Engeland hun uiterste best hebben gedaan het VN-kader te benutten, dan is de PvdA ook zonder VN-resolutie bereid een 'open houding' in te nemen tegenover verdere maatregelen.

Dat het kabinet en ook de PvdA intern dit weekeinde ineens wel uitbreiding van de Nederlandse presentie wilden overwegen, heeft te maken met drie factoren: de druk vanuit de krijgsmacht nam toe, in de Veiligheidsraad werd gewerkt aan het instellen van een luchtembargo tegen Irak en in het overleg tussen PvdA, CDA en kabinet werd een plafond voor Nederlandse militaire aanwezigheid vastgesteld. Het mag alleen om defensieve maatregelen gaan en het zenden van grondtroepen is niet aan de orde.

Mocht het tot een VN-luchtembargo van Irak komen dan kunnen F 16-vliegtuigen een goede taak vervullen volgens de luchtmachtvoorlichtingsdienst. F 16's worden in Nederland gebruikt voor controle aan de grenzen en voor waarnemingen voor onderzoek van de politie. Zij identificeren vliegtuigen en door radiocontact of vliegbewegingen dwingen zij piloten van andere vliegtuigen koers te wijzigen of te landen. Nadeel van F 16-vliegtuigen zou kunnen zijn dat zij gemiddeld slechts twee uur in de lucht kunnen blijven als er geen faciliteiten zijn om in de lucht bij te tanken.

Tegenover onze correspondent in Brussel zei minister Van den Broek gisteren dat solidariteit met de bondgenoten een belangrijke rol speelt bij de besluiten van het kabinet. Hij zei voorts het gevoel te hebben dat tot dusver uit Irak nog geen signalen komen waaruit blijkt dat men zich gevoelig toont voor de embargo-actie en het opvoeren van de druk. 'Het is onze overtuiging dat de tijd niet in het voordeel zal werken van Saddam Hussein. Al naar gelang dit langer duurt, en geen mens weet hoe lang dat zal zijn, zal de druk steeds verder worden opgevoerd, militair en economisch.'