De huurmuzikanten maken de dienst uit

Wie als popmuzikant beroemd wil worden, heeft kennelijk niet genoeg aan mooie liedjes. Acht jaar lang probeerde de Schotse singer-songwriter Roddy Frame het op de subtiele manier, met muziek die een fraai samenspel liet horen van rock, jazz en soul. De nieuwste bezetting van zijn groep Aztec Camera is echter van elke subtilitiet gespeend. De boem-klap van het slagwerk overheerst en Frame's ooit zo melancholieke zang komt nauwelijks uit boven het gedreun van de bas.

Nu het spelen van het repertoire van de lp, Stray, een robuustere aanpak vereist dan de breekbare liedjes van weleer, zijn het de huurmuzikanten die de dienst uitmaken. Onder een te grote lichtinstallatie produceerden zij te veel lawaai, voor een publiek dat het gelaten over zich heen liet komen. Het gastoptreden van gitarist Mick Jones van The Clash had kunnen leiden tot een indrukwekkende finale, ware het niet dat het concert al een half uur eerder was verzand in machinale droefenis. Bij een hard rock-concert weet je van tevoren dat je met piepende oren naar buiten komt; bij Aztec Camera was het onnodig en teleurstellend.