Bandenfabrikant wil positie op wereldmarkt versterken; Pirelli wil fusie met Continental

Niet bekend

Pirelli heeft bekendgemaakt dat het al een belang van vijf procent in Continental heeft. In zijn vijf zinnen tellende perscommunique schreef het bedrijf gisteren verder: 'Een groep aandeelhouders die de meerderheid van het kapitaal van Continental bezit, steunt het voorstel dat is gedaan door Pirelli.' Wie die aandeelhouders zijn, is onduidelijk. In de Italiaanse pers wordt vanmorgen gespeculeerd dat bevriende Italiaanse bedrijven als Falck, Pesenti en Mediobanca ook aandelen Continental hebben gekocht. Verder is de Deutsche Bank een van de belangrijkste aandeelhouders van Continenal en heeft deze bank ook uitstekende relaties met Fiat, een van de trouwste bondgenoten van Pirelli. Andere belangrijke aandeelhouders van Continental die volgens de Italiaanse pers eveneens op de hand van Pirelli zijn, zijn Dresdner, Allianz en Siemens. Een complicatie in het overnamevoorstel is dat Continental net als veel andere Westduitse bedrijven een beperkingvan het stemrecht kent, om ongeswenste overnames te voorkomen. Aandeelhouders die meer dan vijf procent hebben, krijgen hiermee niet meer stemrecht. Voor het slagen van Pirelli's voorstel is het daarom nodig dat deze beperkende bepaling wordt gewijzigd, en daarbij is weer de opstelling van het management van Continental belangrijk. Pirelli heeft zaterdag zijn plannen gepresenteerd aan het in Hannover gevestigde bedrijf, en in een mededeling liet Continental gisteren kortaf weten dat het commentaar zal geven zodra het voorstel goed is onderzocht. In Duitsland is erop gewezen dat tussen de leiding van Pirelli en van Continental veel oude vetes bestaan, en dat de president van Continental, Horst Urban, steeds heeft gezegd dat hij de onafhankelijkheid van zijn bedrijf tot het uiterste zal verdedigen. Dat Pirelli nu bij zijn overnameplan voorstelt de Pirelli Tyre Holding bij Continental onder te brengen, wordt gezien als een poging de pil voor Urban te vergulden. De Pirelli Tyre Holding had in 1989 een omzet van 4,3 biljoen lire, bijna 6,8 miljard gulden. Daarmee droeg zij voor ruim 41 procent bij in de totale omzet van de Pirelli-groep. Continental had vorig jaar een omzet van 9,3 miljard mark; ongeveer tachtig procent procent daarvan was in de bandensector.

De markten hebben op het bericht gereageerd met een lichte stijging voor Pirelli op de beurs van Milaan, terwijl Continental in Frankfurt met ruim 20 mark daalde, naar 265 mark. Beursanalysten in Milaan zeiden dat er nog te weinig informatie is, over de financiele en juridische kanten van het plan, om een duidelijke oordeel uit te spreken. Deskundigen wijzen erop dat Pirelli en Continental in een aantal opzichten complementair zijn. Continental is sterk in Noord-Europa, terwijl Pirelli een goede positie heeft in het zuiden van het continent. Samen zouden de twee bedrijven een redelijke entree krijgen in de Verenigde Staten, die nog steeds worden beschouwd als de belangrijkste markt voor autobanden. Verwacht wordt dat zowel de namen van Continental als Pirelli gebruikt blijven worden als de overname slaagt. Het voorstel van Pirelli om Continental over te nemen volgt op twee eerdere mislukte pogingen en past in de concentratietendens op de bandenmarkt. Begin jaren zeventig heeft Pirelli een samenwerkingsakkoord gesloten met Dunlop, maar dat werd in 1981 ontbonden. In 1988 deed Pirelli, gesteund door Michelin, een bod op de Amerikaanse bandenfabrikant Firestone, maar het Japanse Bridgestone kaapte dit bedrijf voor de neus van Pirelli weg met een veel hoger bod. Michelin is, na de overname van Kleber en van Uniroyal-Goodrich, de grootste op de bandenmarkt. Het bedrijf heeft zich hiervoor echter diep in de schulden moeten steken en voor dit jaar wordt een forse winstdaling verwacht.