Kinderen op de basisschool spelen 'Greenpeaceje'

Maandag begint op de schooltelevisie van negen landen een serie over milieuproblemen waarin maar weinig over die problemen wordt verteld. 'No time to waste' zijn vier door Greenpeace gemaakte programma's die kinderen van 11 en 12 jaar (groep 7 en 8 op de basisschool) niet zozeer milieubewustzijn alswel actiebereidheid moeten bijbrengen.

Wie om half twaalf Nederland 3 aanzet, ziet een onderwijzer van een school in Wijk aan Zee uitleggen 'hoe je met Greenpeace actie voert'. Daarna ziet hij de kinderen 'een probleem selecteren' (de komst van een industrieterrein op een stuk strand) en de klas opgedeeld worden in 'onderzoekers', 'onderhandelaars' en een afdeling 'public relations'. De kinderen spelen Greenpeaceje. In een hoek van het beeld verschijnen moeilijke woorden als 'teamvorming', 'persconferentie' en 'onderzoeksgroep'. 'Wat deze serie zo bijzonder maakt, is dat wij een stap verder gaan dan andere programma's over het milieu', zei een woordvoerder van Greenpeace bij de presentatie aan de pers.

Voor 'No time to waste' zijn milieuprojecten gefilmd op 18 scholen in negen landen. In Zweden onderzoeken 'Greenkids' de vervuiling van een havenstad, organiseren een demonstratie en bieden de plaatselijke overheid een verzoekschrift aan. Leerlingen van een school in Pereslavl-Zalessky (Sovjet-Unie) halen de plaatselijke krant met hun vernietigende rapport over de vervuiling door het verkeer in de stad. De 'Primat Environment Action Squad' uit het Engelse Colne mag op bezoek bij premier Thatcher.

De kinderen vinden het natuurlijk allemaal even interessant en geweldig. De Engelse actievoerdertjes hebben bij Thatcher de dag van hun leven, maar ook de drie leerlingen van 'De Duinpan' (de school in Wijk aan Zee) die de presentatie aan de pers bijwonen zitten trots achter hun microfoons, een T-shirt van Greenpeace aan. Zij beheersen zelfs woorden als 'researchers' en 'negotiators'. De projecten werden afgesloten met een zomerkamp in de Sovjet-Unie, waar alle kinderen op kosten en onder leiding van Greenpeace een 'Internationaal Actieplan' mochten maken.

Kinderen hebben een minder afgestompt bewustzijn van wat goed en fout is dan volwassenen. Vooral wie nog niet met het hoofd in de wolken van de puberteit loopt, is over het algemeen gevoelig voor zaken die het milieu betreffen. Het is dan de vraag of Greenpeace die hoofdjes zo moet manipuleren dat daarin het woord milieu onlosmakelijk wordt verbonden aan de ins en outs van actievoeren, en beide begrippen vervolgens weer aan Greenpeace. Het lijkt veel op zieltjes winnen voor een door sponsors in stand gehouden organisatie hoe prijzenswaardig de doelen van zo'n organisatie verder ook mogen zijn. Maar misschien valt niet anders te verwachten van een serie gemaakt door Greenpeace (en waar de organisatie anderhalf miljoen gulden in heeft gestopt, een bedrag waar de Nederlandse Onderwijs Televisie alleen maar van kan dromen).'No time to waste' wordt volgend jaar uitgebreid naar scholen in landen in Azie en Zuid-Amerika. Dan ook verschijnt het bijbehorende lesboek. Omdat Greenpeace hiervan een didactisch verantwoord, in veel landen op de markt te brengen boek wil maken, is dit nog niet klaar. Voorlopig kunnen scholen gebruik maken van het 'Informatiepakket Internationaal Actieplan'. Ook is Greenpeace bereid klassen in verschillende landen met elkaar in contact te brengen. De Nederlandse uitzendingen vallen samen met een (grotendeels door Greenpeace bekostigde) tentoonstelling in zes natuurmusea. De titel luidt: 'Dit doet Greenpeace, wat doe jij?'. No time to waste, Ned. 3, op maandag om 11.30 uur en op donderdag (herhaling) om 9.00 uur.

    • Gretha Pama