Fiat wordt met vrachtwagens nummer twee

ROME, 14 sept. Iveco, de vrachtwagendochter van Fiat, zal een meerderheidsbelang nemen in de Spaanse vrachtwagenfabrikant Enasa. Fiat wordt hiermee de tweede vrachtwagenfabrikant van Europa, na Daimler-Benz, dat aanvankelijk de beste kansen op Enasa leek te hebben. Er is een jaar lang gestreden om het Spaanse bedrijf, dat in handen is van de staatsholding INI. Behalve Iveco en Daimler-Benz hadden ook DAF, Volvo en MAN grote interesse in Enasa. Een principe-akkoord tussen de Spaanse regering en een consortium van Daimler Benz en MAN is niet doorgegaan wegens bezwaren van het Westduitse kartelbureau en wegens meningsverschillen over de sanering van Enasa. In het akkoord dat woensdagavond in Madrid is ondertekend, heeft Iveco de Spaanse regering de garantie gegeven dat niemand zal worden ontslagen en dat geen van de drie Enasa-fabrieken in Spanje zal worden gesloten. Daimler Benz had bijna duizend van de 5.300 Enasa-werknemers willen ontslaan en een fabriek willen sluiten. Het Duitse consortium kwam vorig jaar december overeen om 28,8 miljard peseta's te betalen voor tachtig procent van de aandelen. Door het uitblijven van de definitieve overeenkomst is de prijs scherp gedaald. In de eerste helft van dit jaar maakte Enasa een verlies van 6,7 miljard peseta.

Fiat betaalt nu voor zestig procent van de aandelen 1,2 miljard peseta's, bijna 22 miljoen gulden. Bovendien zullen Iveco en INI samen in januari Enasa een kapitaalinjectie van twintig miljard peseta geven, waarvan Iveco zestig procent voor zijn rekening neemt. Fiat heeft voor zes jaar een optie op de resterende veertig procent, die voorlopig in handen van de INI blijft. Het akkoord met de Spaanse regering is bij Fiat met groot enthousiasme ontvangen. Via Enasa, dat dertig procent van de Spaanse vrachtwagenmarkt in handen heeft, krijgt het Italiaanse bedrijf zo een belangrijke entree in Spanje en in Latijns-Amerikaanse landen. Enasa heeft ook een fabriek in Venezuela. Bovendien zijn de bedrijven volgens Fiat-woordvoerders complementair. Iveco is het sterkst in lichte en middelzware trucks, terwijl de overgrote meerderheid van de Pegaso-vrachtwagens die Enasa maakt, in de zware categorie valt. Vorig jaar is gespeculeerd dat Fiat bij de onderhandelingen over Enasa had aangeboden een autofabriek in Spanje neer te zetten. Hierover zijn nu geen afspraken bekendgemaakt, maar Fiat-woordvoerders in Turijn hebben gezegd dat sommige Enasa-fabrieken in de toekomst gebruikt kunnen worden om Iveco-vrachtwagens of andere Fiat-produkten te maken. Fiat heeft een tekort aan produktiecapaciteit in Italie. Door het akkoord komt Fiat op de tweede plaats in Europa, met een marktaandeel van 22,5 procent. Leider op de vrachtwagenmarkt blijft Daimler Benz.

De aangekondigde samenwerking tussen Renault en Volvo op het gebied van vrachtwagens zou deze bedrijven een marktaandeel van ruim 21 procent geven.

    • Marc Leijendekker