Kunstfestival verandert Brussel in 'Bruzzle'

'Het is een schitterende naam. Het is geen Engels, geen Vlaams, geen Frans. Het is een uitstekende vondst', zei Karel Anthierens begin dit jaar toen hem in een interview werd gevraagd of de naam 'Bruzzle' zou blijven. Bruzzle heet sedert 1988 een artistiek zomerfestival dat in de 'hoofdstad van Europa' wordt opgezet door vier Brusselse instellingen die elk op hun manier met cultuur bezig zijn: het Kaaitheater, de Beursschouwburg, de Ancienne Belgique en de Dienst voor Cultuurpromotie. Vertegenwoordigers van die organisaties zetelen in de raad van beheer van de VZW Bruzzle, een stichting waarvan Panorama-hoofdredacteur Anthierens de voorzitter is. Vandaar natuurlijk zijn heftige verdediging van de naam. Maar Anthierens weet ook wel dat er lieden zijn die opperen dat Bruzzle lijkt op puzzel.

Bruzzle kondigt zichzelf immers aan met termen als 'eclectisch' eneen 'hartverwarmende cocktail van eigentijdse kunst'. In Bruzzle '90 moet het publiek iets terugvinden van 'de stimulerende veelzijdigheid van onze tijd', aldus de overzichtelijke programmafolder.

Een cocktail is deze derde editie van Bruzzle zonderenige twijfel. Tot en met 23 september zijn op diverse plaatsen 42 muziek- en toneelgroepen en artiesten aan het werk. De elf concerten met hedendaagse muziek en de 20 concerten met pop, jazz, of world music verraden nog het meest dat Bruzzle gegroeid is uit het ter ziele gegane straatmuziekfestival Mallemunt. Grootste blikvangers op het gebied van de eigentijdse muziek zijn de optredens van de Michael Nyman band, het Finse Tomii-ensemble en van de Japanner Tashi Yamane. En maar liefst drie ensembles voeren werk uit van de Antwerpse componist Karel Goeyvaerts. Wereldmuziek komt van de Algerijnse Reinette l'Oranaise, de Algerijnse Parisienne Houria Aichi en van Flamenco-zanger Juan Pena. Voor de liefhebbers van klassieke tango is er Oswaldo Pugliese met zijn orkest. Er is nuevo tango van Evan Lurie. En uit Schotland komt de lyrische blues van John Martyn. Bruzzle presenteert verder vier dansprodukties: solo-choreografieen van de Nederlandse Truus Bronkhorst, de Amerikaan Molissa Fenley, de Belgische Michele Noirette en de Frans-Italiaanse Francesca Lattuada. In het theaterprogramma zitten uiteraard de vaste vrienden van de artistieke leiding van de Beursschouwburg, dus Maatschappij Discordia, het trio Van Dijck, Turbiasz, Dehollander. En de groep Oud Huis Stekelbees. En verder is er naast theater uit Noorwegen, Denemarken en Spanje het eigenaardige verschijnsel dat ook de eerste drie voorstellingen (van een lange reeks) van O'Neills Lange Dagreis naar de Nacht op de festivalaffiches staan. Het gaat om een enscenering van Fransz Marijnen bij de Koninklijke Vlaamse Schouwburg. Verder is er tijdens Bruzzle ookvideowerk te zien van onder andere Bob Wilson, Brian Eno en Jean-Luc Godard. Ook zijn er lezingen cultuurfilosofen en en -sociologen. Ze zullen het onder meer hebben over 'please do disturb', een tentoonstellingsproject waarbij zo'n dertig kunstenaars uit diverse disciplines een confrontatie aangaan met de negentiende-eeuwse industriele architectuur van een oude lederwarenfabriek in Anderlecht. De tentoonstelling zit half onder de Bruzzle-paraplu: hij begint op 14 september en loopt tot en met 14 oktober.

Bruzzle The Brussels Arts Festival. 13-23 sept. Inl. en kaartverkoop 09-342 5123088.