Actie tegen bespoten bintaardappel

ROTTERDAM, 13 sept. Na succesvolle acties om PVC's uit verpakkingensmateriaal te weren, CFK's uit de spuitbussen en cadmium uit de bierkratten, richten de milieu- en konsumentenorganisties hun gezamelijke actie op het bespoten bintje. De aardappel is de meest bespoten plant in de akkerbouw en staat daarom centraal in de nieuwe campagne van de Consumentenbond, de Alternatieve Konsumentenbond, Konsumentenkontakt, Actie Strohalm, Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen, Natuur en Milieu en Milieudefensie.

'We willen dit keer de aandacht vestigen op de kwalijke gevolgen van het overvloedig gebruik van bestrijdingsmiddelen. Daarvan gaat 80 procent op de aardappelen, die maar 20 procent van de landbouwgrond beslaan', zegt Paul van Sambeek van Milieudefensie, tevens de coordinator van de aanval op het bintje. 'We schuiven met name de bint voor het voetlicht. Het is een plant die niet resistent is tegen aardappelmoeheid, en dat betekent dat de grond met ontsmettingsmiddelen bewerkt moet worden om de bint zonder ziekte te laten groeien.' Een Barendrechtse bintenverbouwer meent dat het niet nodig is zo zwaar te tillen aan de 160 kilo ontsmettingsmiddelen die de bint per hectare vergt. 'Als u een aspirientje neemt, weet u dan precies wat erin zit? Maar het helpt wel. Zo moet u het ook zien met de bestrijdingsmiddelen. Echt kwaad zal het wel niet kunnen, anders verkochten ze het niet.' Het is niet het gevaar voor de gezondheid die de organisaties ertoe bracht de bint aan te klagen, maar net als bij de voorgaande acties gaat het om de zorg om het milieu. 'We willen een positieve campagne voeren', aldus Van Sambeek. 'Niet van 'weg met dit' of 'wij zijn tegen dat' maar juist 'probeer eens iets anders'. Er zijn heel goede alternatieven voor het eeuwige bintje. Sante, Corinne, Fresco zijn goede rassen die wel resistent zijn tegen aardappelmoeheid. Consumenten zijn zich van zulke verschillen helemaal niet bewust, en daar willen we wat aan veranderen.' Onbespoten aardappelen hoeven helemaal niet duurder te zijn omdat de onkosten van de bestrijdingsmiddelen wegvallen.

' Het is puur een kwestie van vraag', aldus Van Sambeek. 'En daar willen we de markt sturend beinvloeden. Als de mensen meer resistente aardappelsoorten kopen, dan staan die volgend jaar overal op het land. Daar is helemaal geen ingewikkelede omschakeling voor nodig. Voor de boeren maakt het feitelijk ook niets uit. Nu zijn onbespoten aardappelen nog wel duurder, maar dat komt omdat er nog maar zo weinig vraag naar is. Daardoor zijn de logistieke kosten hoger, voor verpakking en vervoer bijvoorbeeld.' De jaarlijkse Internationale Aardappelconferentie die dinsdag in Emmeloord werd geopend door prins Claus, vormde de aanleiding voor de start van de campagne 'Gifpiepers genoeg gegeten'. Het wordt evenals bij andere milieu-acties een langlopende actie. De verschillende milieu- en consumentenorganisaties besteden ook afzonderlijk aandacht aan de aardappelproblematiek. Zo is de Consumentenbond bezig met een uitgebreid smaak- en kwaliteitsonderzoek naar verschillende aardappelsoorten. Waarom eten Nederlanders zo klakkeloos bintjes? 'De bint heeft een enorme naambekendheid' zegt Van Sambeek. 'Voor veel mensen is een bint synoniem met aardappel. Onze ervaring is dat eigenlijk alleen oudere mensen weten wat ze eten.'

De bintenverbouwer verduidelijkt: 'De bint is een goede afkoker. Hij is goed van smaak en goed van vorm. Geen diepe pitten, makkelijk te schillen. Gewoon een pracht aardappel.'