Opinie

    • Youp van ’t Hek

Aan de wal

'We dachten een goede zaak te doen door de associatie tussen de populariteit en het voetbal en de daarmee gepaard gaande media-exposure associatief te koppelen aan ons bedrijf'. Een heerlijke regel. Ik heb er een dag of twee op gekauwd, heb hem aan mijn vrouw en kinderen voorgelezen, de middenstand in de buurt ermee lastig gevallen en tot en met mijn schoonmoeder vond iedereen het een te gekke tekst. Een paar vrienden had het idee dat de spreker van deze zin ambtenaar moet zijn geweest, maar vond dat verder niet storend. Zelf ken ik de regel nu helemaal uit mijn hoofd, zij het dat ik nog een beetje worstel met het woord exposure. Als simpele MULO-jongen met hobby voetbal is dat een moeilijk woord in de categorie: moeilijke woorden waarvan je in het openbaar mag toegeven dat het moeilijke woorden voor je zijn.

Voor Rob Stuurman niet. Wie dat is? Hij is directeur in- en externe communicatie van de PTT en hij legt in Voetbal International uit waarom die suffe PTT het voetbal in elk geval de komende drie jaar sponsort. Deze prachtige regel komt al vrij vlug in dat vraaggesprek voor. Verder vertelt hij dat er buiten de PTT-Telecompetitie ook nog een PTT-Telecomcup komt. De winnaar van de KNVB-beker en de landskampioen gaan strijden om de PTT-Telecomcup. Het woord telecom doet mij steeds denken aan goudvissen, maar dit terzijde.

Verder hakkelt hij in hetzelfde interview over boarding, nul-meting en relatie-marketing en hij maar denken dat wij, jongens van de Reynoldstribune en lezers van VI dit snappen. Verder vertelt hij dat ze bij de PTT al veel geoefend hebben op het woord PTT-Telecompetitie. De naam komt er bij hem al vlekkeloos uit. Hoe zal dat oefenen gegaan zijn? Met de hele kantine? Voor en na het lunchen met het voltallige personeel onder leiding van meneer Smit-Kroes het nieuwe woordje erin gestampt? Of kreeg iedereen het als huiswerk mee naar huis? Het interessantste vind ik dat die saaie PTT de KNVB voorlopig maar drie jaar steunt. Dus je hebt kans dat die geprivatiseerde ambtenaren er bij gebrek aan succes mee ophouden. De eredivisie heet dan weer gewoon eredivisie. Gelukkig hoeft er niemand op dat woord te oefenen. Maar misschien heet het dan een jaartje de OMO-divisie en spelen we om de Dreft-Cup met een Vizirbolletje. Nu de heilige naam eredivisie door de souteneurs van de KNVB verpatst en verkwanseld is wordt de hoogste afdeling binnenkort eigendom van de hoogste bieder. Wie garandeert ons dat Ajax en Feyenoord binnen een paar jaar geen kampioen worden van het Yab Yum-klassement of dat IJsselmeervogels er met de Durex-bokaal vandoor gaat? Misschien verandert een vereniging zijn naam nog eens in Pin-Up Club en maakt de CDA'er Joop van der Reijden hoogstpersoonlijk voor de wedstrijd een wipje op de middenstip namens moederbedrijf Veronica? Alles wordt mogelijk tussen nu en 2000. De publiciteitsgeile managers van bedrijven, met veel te veel geld te veel, storten zich op het 'voetbalgebeuren' en al die BMW-types met hun business-seats gaat het er alleen maar om dat hun naam door het stadion galmt. En die naam zal galmen. De directeur zal niet kijken naar de splijtende passes, de heerlijke omhaal of de wereldgoal van wie dan ook.

Hij zit als een hoer achter het glas van zijn skybox in zijn luie, leren stoel en telt het aantal keren dat zijn naam door de speaker genoemd is. Bij genoeg is hij tevreden en het is natuurlijk nooit genoeg. Hoe vaak verlang ik niet snikkend naar de ouderwetse club met de vrouw van de penningmeester die de hoekvlaggen strijkt, de vrouw van de secretaris die de netten herstelt, tante Bets die de shirtjes van het eerste wast, ome Kees die de lijnen trekt en de kassa regelt... altijd beter dan zo'n Stuurman met zijn: 'we dachten een goede zaak te doen door de associatie tussen de populariteit en voetbal en de daarmee gepaard gaande media-exposure associatief te koppelen aan ons bedrijf'. Oh beste Stuurman ik smeek je: blijf waar je hoort. Aan de wal!

    • Youp van ’t Hek