Op Zweedse markt is niets te dol

DEN HAAG, 5 sept. Het kan verkeren. Kwamen vroeger de Vikingen brandschattend per schip naar de Lage Landen, aan het einde van de week zullen nazaten van de barbaren van weleer Den Haag met een bezoek vereren. En dit keer nemen ze wat mee. Het Zweedse koninklijk paar komt met een zeer uitgebreid (zakelijk) gevolg naar Nederland.

Onder het motto 'Zweden op de Markt' wordt de hele historische binnenstad van Den Haag omgetoverd tot een congres- en beursvloer waar Zweedse zakenmensen zich zullen presenteren. Niets lijkt in dit verband te dol. In de historische Grote kerk zullen de bezoekers, naast veel andere bezienswaardigheden, een heus Vikingschip kunnen bekijken. In de Hofvijver zal voor de gelegenheid voortdurend de trots van de Zweedse automobielindustrie rond rijden. Hiervoor is een ingenieus railnetwerk net onder de waterspiegel aangebracht, zodat het voor de toeschouwer inderdaad net lijkt of de auto over het water rijdt. Naar verluidt heeft minister-president Lubbers persoonlijk toestemming gegeven voor deze stunt in de Hofvijver waar anders een eenzame visser al wordt weggekeken.

Verscheidene symposia worden gehouden. Soms in de aanwezigheid van Koning Carl XVI Gustaf en/ of soms met zijn vrouw Koningin Silvia. Het koninklijk paar komt overigens niet officieel op staatsbezoek maar op persoonlijke uitnodiging van Koningin Beatrix. Zij logeren dan ook op paleis Huis ten Bosch.

Vuurwerk boven de Hofvijver, een galaconcert in het congresgebouw van het Stockholm Philharmonic Chorus en Sinfonietta gevolgd door een galadiner, waarvan de kosten 600 gulden per persoon bedragen. Voor de kinderen wordt Villa Kakelbont van Pippi Langkous op het Plein in Den Haag nagebouwd, theater, muziek en sportactivteiten. Het is slechts een kleine greep uit de vele festiviteiten.

Ten minste vijf miljoen gulden zal dit vier dagen durende festijn gaan kosten en het geld wordt opgebracht door de Zweedse overheid (twee miljoen), de Zweedse dochterondernemingen in Nederland en een groot aantal Zweedse bedrijven. De gemeente Den Haag draagt zelf ook een half miljoen gulden in de kosten bij.

Het begint donderdag en vrijdag. Dan zullen grote delen van de Haagse binnenstad slechts voor genodigde zakenmensen toegankelijk zijn. 'Zoiets kun je alleen maar doen als je daarna ook iets voor de bevolking doet. Daarom worden er op zaterdag en op zondag talloze publieksactiviteiten georganiseerd', zegt de Haagse wethouder C. V. Martini die onder meer economische zaken in zijn portefeuille heeft.

Wat heeft Den Haag met Zweden? Of omgekeerd: Wat heeft Zweden met Nederland dat deze miljoenen-promotie hier wordt opgezet? 'De Zweden hebben ook in andere grote steden rondgekeken, maar wij hebben de beste faciliteiten kunnen bieden. In Utrecht werden ze verwezen naar de Jaarbeurs, in Amsterdam naar de RAI. In Den Haag hebben wij ze een complete binnenstad kunnen aanbieden met alle ambiance van de historische gebouwen vandien', zo licht wethouder Martini deze nieuwe trend in de beurs- en congreswereld toe. 'Bovendien hebben de Zweedse zakenlui vorig jaar meer dan honderd miljoen gulden in Den Haag geinvesteerd.' Het hoofd van de Zweedse handelsdelegatie in Den Haag A. Fagelberg beaamt het verhaal van Martini. 'Wij willen een straatfeest en geen saaie beurs in een daarvoor bestemd gebouw. Den Haag heeft vorig jaar met de European Festivities bovendien getoond een dergelijk evenement aan te kunnen. Het enige risico dat we lopen is regen.' Voor het tweede deel van de vraag moet worden beseft dat Zweden met een waar financieel en zakelijk offensief op het Europese vasteland is begonnen en daarbij Nederland als uitvalsbasis heeft gekozen. In totaal hebben Zweedse zakenmensen meer dan vier miljard gulden in de Nederlandse economie gestoken. In de onroerend goedmarkt met spectaculaire voorbeelden zoals het hoofdpostkantoor in Amsterdam en Europoint-torens in Rotterdam. Maar verder ook in de vorm van zo'n duizend bedrijven verdeeld over verschillende sectoren en nogeens tweehonderd dochterondernemingen.

In de eerste helft van 1990 heeft Zweden in totaal 11,6 miljard dollar in het buitenland geinvesteerd, meer dan enig ander Europees land. Het Zweedse zakenleven rukt op in de hoop de aansluiting met de Europese markt na de eenwording in 1992 niet te missen. Als niet-lid van de EG is het Zweedse bedrijfsleven als de dood straks aan de verkeerde kant van de streep te zitten. 'De politiek in Zweden is nog niet zo ver dat Zweden snel tot de EG zal toetreden. Dat heeft vooral te maken met de neutraliteit die Zweden ten opzichte van de blokken in Oost en West altijd in stand heeft weten te houden. Het bedrijfsleven wil niet langer wachten en is vast vooruit gesneld in de wetenschap dat de politiek zal volgen. Zestig procent van alle Zweedse handel is met EG-landen', aldus Fagelberg die schat dat aansluiting van zijn land bij de EG nog wel tien jaar zal vergen.

Nederland is gekozen als bruggehoofd naar het Europese continent omdat de door Zweden geproduceerde goederen van hier uit gemakkelijk kunnen worden geexporteerd. 'Goede vliegvelden zoals Schiphol en Zestienhoven. Alleen de aanvoer over de weg wordt ook voor ons steeds moeilijker. Veel van ons transport over de weg moeten we 's nachts organiseren', zegt Fagelberg.

Het Zweedse koninklijk paar blijft overigens niet alleen in Den Haag. Het zal in Emmen en Zwolle Zweedse bedrijven bezoeken en zaterdag zal het aanwezig zijn bij de officiele opening van het SAS Royal hotel in Amsterdam. Zondag ten slotte is het de beurt aan Rotterdam waar het paar, na een rondvaart door de haven, een dienst zal bijwonen in de Zweedse Zeemanskerk.

    • Henk Kool