Golfcrisis leidt tot ontslagen bij rederij in Schiedam

ROTTERDAM, 5 sept. Negentien werknemers van de Schiedamse rederij American Transport Lines staan binnenkort op straat. De schepen van de rederij zijn gecharterd door de Amerikaanse overheid om transporten naar de Golf te verzorgen, zodat de commerciele activiteiten stil komen te liggen. Voor zover bekend is dit de eerste keer dat in Nederland banen verloren gaan door de Golfcrisis.

American Transport Lines, dat deel uitmaakt van de Amerikaanse rederij Crowly, heeft twee vrachtschepen in lijndienst varen tussen de Amerikaanse oostkust en Noordwesteuropese havens als Rotterdam en Antwerpen. Beide schepen, de American Falcon en de American Condor, zijn vorige week week door de Amerikaanse marine gecharterd voor een periode van achttien maanden. Het zijn schepen van het roll-on-roll-off type, met een achterklep en beweegbare dekken. Op die dekken kunnen voertuigen van uiteenlopen hoogte een plaats vinden. Dit soort schepen zijn dus zeer geschikt voor het vervoer van tanks, pantservoertuigen en vrachtwagens.

Omdat American Transportlines geen andere schepen heeft, is er voor het personeel in Schiedam geen werk meer. In overleg met het arbeidsbureau en de bedrijfsvereniging is hun een afvloeiingsregeling aangeboden, aldus algemeen directeur P. Pieterson. Deze bestaat uit een uitkering ineens ter grootte van een aantal maandsalarissen. Pieterson verwacht dat hierover een dezer dagen overeenstemming zal worden bereikt.

Volgens de directeur van het gewestelijk arbeidsbureau is er nog geen ontslagvergunning aangevraagd. Eind september zullen de eerste medewerkers op straat staan, verwacht Pieterson. Voor enkelen is er nog een paar maanden werk. 'We zullen de lopende zaken afhandelen en het kantoor op een professionele manier sluiten', aldus Pieterson.

Of het contract met de marine ook gevolgen heeft voor personeel van Crowly of dochtermaatschappijen in de Verenigde Staten is nog niet duidelijk, aldus een woordvoerder van het moederbedrijf. Een beslissing wordt over enkele dagen verwacht.

Het is niet geheel duidelijk in hoeverre de rederij de schepen vrijwillig heeft afgestaan. Volgens de woordvoerder van Crowly in de Verenigde Staten gaat het om een contract waarover is onderhandeld met de marine. Dat suggereert vrijwilligheid van de kant van Crowley. Tegelijk verwijst hij naar het bestaan van het zogeheten 'ready reserve system', op grond waarvan het ministerie van defensie rederijen in oorlogsomstandigheden kan dwingen een deel van hun onder Amerikaanse vlag varende vloot beschikbaar te stellen voor militaire transporten.

Of het ministerie heeft gedreigd schepen te vorderen, wil Crowly niet zeggen, onder verwijzing naar het vertrouwelijk karakter van het contract. Volgens de Maritime Administration, die dit soort contracten voor het ministerie van defensie afsluit, zijn er uitsluitend commerciele overeenkomsten aangegaan met rederijen.

    • Dick van Eijk