Recycling

Henry Whitfield, een voormalige advertentiemanager van Apple Computer uit San Francisco, heeft een gat in de markt ontdekt: het recyclen van televisiereclames. De meeste commercials in de Verenigde Staten hebben een regionaal karakter. De produkten of diensten die worden aangeboden zijn vaak uitsluitend in de directe omgeving te verkrijgen. Met wat handig knip- en plakwerk is daar makkelijk een nieuwe reclame van te maken. Dergelijke commercials zijn te koop voor 4000 tot 15.000 dollar, afhankelijk van de rechten die aan de oorspronkelijke tekstschrijvers of auteurs moeten worden betaald. Zeer aantrekkelijk voor bedrijven of instanties die zich geen dure reclames kunnen veroorloven: zij zijn vaak zeventig procent goedkoper uit. Bovendien kan een oude, aangepaste spot in drie dagen worden aangeleverd, terwijl het maken van een normale commercial twee maanden of nog langer vergt.

Whitfield is zijn makelaarsactiviteiten begonnen nadat hij drie jaar geleden een commercial voor Shands Hospital in Gainesville (Florida) had verkocht aan een ziekenhuis in Richmond, Virginia. Sindsdien heeft de telefoon van zijn bedrijf Ad Exchange niet meer stilgestaan. Whitfields faam is inmiddels zelfs tot Europa doorgedrongen. In april gebruikten de Westduitse Christen-Democraten een reclame die aanvankelijk werd vervaardigd in opdracht van een spaarbank in South Carolina: een oerang-oetang steekt zijn tong uit naar zijn politieke opponenten. Niet lang daarna meldden Oostenrijkse politici zich bij Ad Exchange: zij kochten een reclame voor Dixie Savings of New Orleans.

De Amerikaanse reclamebureaus zijn niet gelukkig met de nieuwe concurrent, maar niets staat het succes van Ad Exchange nog in de weg. Twee maanden geleden opende het bedrijf een dependance in Frankfurt. Vorige maand kwamen daar verkoopkantoren in Londen en Auckland (Nieuw-Zeeland) bij. Whitfield richt zich het liefst op de Europese markt. Televisiereclames worden hier meestal op nationale basis uitgezonden en dat levert nu eenmaal meer inkomsten op. Een beetje reclamebureau verzint voortaan commercials die nog jaren meegaan.

    • Jan Libbenga