Geflopt Cash terug in nieuwe vorm

ROTTERDAM, 4 sept. Het geflopte tv-beleggingsspel 'Cash' van Veronica komt in een nieuwe gedaante weer op de buis, mogelijk al volgende maand. Dat is althans het streven Dick Schouw, directeur van het software bedrijf EDP Management Holding in Soest. EDP heeft onlangs de rechten van het televisieprogramma overgenomen van de in surseance verkerende Stichting Educatief Effecten- en Beleggingsspel, de motor achter het ter ziele gegane tv-beleggingsprogramma. Schouw wil nog maar weinig kwijt over zijn plannen voor een nieuw soort Cash en zegt uiterlijk volgende week met nadere mededelingen te komen. 'Het wordt veel ambitieuzer dan Cash. Er zijn een aantal grote, internationaal opererende Nederlandse ondernemingen bij betrokken met klinkende namen.' De Amro Bank, beheerder van het beleggingsfonds van het oude Cash, liquideerde gisteren in een speciale participatiehoudersvergadering het tv-kijkersfonds officieel. Schouw werkt inmiddels koortsachtig aan de realisering van zijn droom. De speciale 06-Cash telefoonlijn, die is heropend, licht een tipje van de sluier op: 'Achter de schermen van Cash wordt hard gewerkt', zo klinkt een vriendelijke, doch zakelijke mannenstem. Cash ondergaat 'een uitgebreide metamorfose' waarbij het leren beleggen ('tot nu toe niet goed uit de verf gekomen') centraal komt te staan. Een landelijke beleggings-avondcursus moet voor de nodige ondersteuning zorgen en een computersysteem, dat luistert naar de naam 'Smart-effect', dient praktische beleggingsoefeningen mogelijk te maken.

Cash heeft een even korte als stormachtige geschiedenis achter de rug. Veronica was vorig jaar enthousiast van start gegaan met het televisiespel waarbij kijkers beleggertje mogen spelen. Ruim 50.000 tv-beleggers stortten samen ruim 2,5 miljoen gulden in een fonds dat vervolgens op de beurs in effecten werd omgezet en voor de kijkers van week tot week werd gevolgd.

Maar het spel kon niet boeien, al houden sommigen het er op dat de organisatoren in financiele problemen raakten. Veronica-topman Rob Out haalde Cash in juni van dit jaar, na 24 uitzendingen, voortijdig uit de ether. Wat toen volgde, had veel weg van een ordinaire dorpsruzie om het spaarpotje van de overleden burgervader.

Doordat de Stichting Educatief Effecten- en Beleggingsspel afstevende op een faillissement kwam initiatiefnemer Eddy Del Prado in ernstige financiele problemen. Hij liet de stichting het Japanse conglomeraat Mitsui voor de rechter dagen omdat Mitsui financiele toezeggingen zou hebben gedaan die het niet was nagekomen. Toonder Group of Companies moest een grote reservering maken omdat Toonder mede-eigenaar is van Del Prado en Associates. En het Amsterdamse filmproduktiebedrijfje Kuijer en Wentholt claimde van Del Prado een 'substantieel' bedrag omdat Del Prado hen ('de ideeenjongens van het eerste uur') op onheuse wijze uit de produktie zou hebben gewerkt.

Het mocht allemaal niet baten. De rechter stelde de stichting Educatief Effecten- en Beleggingsspel in het ongelijk. De stichting ging in surseance en Amro liquideerde het beleggingsfonds.

Voor Dick Schouw is het nieuwe project aantrekkelijk. Zijn EDP is gespecialiseerd in automatisering van het effectenbedrijf van banken en heeft in dat kader een systeem voor home banking ontwikkeld, zo legt hij uit. Het ligt in de bedoeling om dit thuisbankieren te integreren in het nieuwe televisiespel. 'De tv-kijker kan met dit systeem, Smart geheten, thuis vanuit de luie stoel beleggen, aandelen kopen en verkopen en koersen, achtergronden en adviezen opvragen', vertelt Schouw.

Hij zegt al enkele bedrijven voor zijn project te hebben gewonnen. 'Eerst lachten ze ons weg, maar nadat we ons verhaal in anderhalf uur uit de doeken hadden gedaan, gaven ze ons de hand (...) Wij zullen de beleggerswereld in Nederland op zijn kop zetten.' Johan van Eijck, die nauw bij het oude Cash was betrokken, en Eddy Del Prado zijn door Schouw aangetrokken om het nieuwe project van de grond te tillen. Schouw mikt op minimaal 100.000 deelnemers. Hij denkt halverwege oktober met de eerste uitzending te kunnen beginnen. Anders dan bij het oude Cash zal de nieuwe versie van het beleggingsspel waarschijnlijk geen kijkersfonds hebben.

Volgens de vrouw van Schouw, mede-eigenaar van EDP, is het plan voor een eigen tv-programma niet nieuw. Afgaande op haar korte toelichting kan worden aangenomen dat het altijd al een droom is geweest van Schouw om een eigen programma te lanceren.

    • Geert van Asbeck