Dure benzine maakt lease-auto aantrekkelijk

ROTTERDAM, 31 aug. De Nederlandse auto-leasemaatschappijen wrijven zich in de handen bij de hogere brandstofprijzen. Na de wetswijziging inzake Oort en de beperking van de reiskostenaftrek tot 30 kilometer is dure benzine de zoveelste kostenvariabele waardoor automobilisten sneller zullen kiezen voor een lease-auto, zo voorspellen de leasebedrijven.

De hogere benzineprijs heeft vooral een psychologisch effect. 'Mensen met een eigen auto beseffen des te meer dat die 44 cent kilometervergoeding veel te weinig is. De gemiddelde kosten om een auto te laten rijden bedragen 60 cent en die worden alleen maar hoger', aldus P. M. Verkuijl, directeur van Auto Lease. Het wagenpark van de auto-leasemaatschappijen is sedert1 januari dit jaar sterk gegroeid. De drie grootste bedrijven, Lease Plan, CW Lease en Auto Lease, verwachten dat hun wagenpark dit jaar met circa 30 procent zal groeien. Vorig jaar nam het totaal aantal lease-auto's in Nederland toe met 12 procent. 'Veel bedrijven hebben na de invoering van Oort grote lease-contracten afgesloten', constateert Verkuijl tevreden. Hij zag zijn leasevloot sinds begin dit jaar stijgen van 14.000 tot 17.000 auto's. Zijn collega T. Leijten van CW Lease in Den Bosch (20.000 auto's) is lyrisch over de resultaten van zijn onderneming. 'Het aantal nieuwe lease-contracten is ten opzichte van vorig jaar gestegen met 86 procent.' Zakelijk autorijden is dit jaar fors duurder geworden. Vanaf 1 januari is de onbelaste kilometervergoeding als gevolg van de wetgeving inzake Oort voor een eigen auto beperkt tot maximaal 44 cent. Sedert 1 augustus is de beperking van de reiskostenaftrek tot 30 kilometer van kracht. Een lease-auto wordt daardoor interessant voor werknemers die veel kilometers afleggen tussen woning en werk. 'Ik verwacht begin volgend jaar een versnelde stijging als automobilisten bij het invullen van hun belastingbiljet geconfronteerd worden met de gevolgen van Oort', zegt algemeen directeur F. van Osch van Top Lease (10.000 auto's) in Breda. Bij verreweg het grootste deel van de auto-leasecontracten is brandstof inbegrepen. Bedrijven betalen een vast

rag per maand aan de leasemaatschappij; later worden hoger of lager uitgevallen kosten verrekend. Algemeen-directeur F. Hollander van Lease Plan in Almere (43.000 auto's) verwacht dat een deel van zijn klanten niet hoeft op te draaien voor de hogere brandstofprijs. 'Een lease-contract is afgesloten op basis van een bepaald aantal kilometers. Veel bedrijven hebben een buffer opgebouwd door minder kilometers te rijden en betalen in ruil daarvoor niet extra voor duurdere benzine.' Auto Lease-directeur Verkuijl rekent voor dat het bij naheffingen niet gaat om hoge bedragen. 'De gemiddelde lease-auto verbruikt per jaar ongeveer 3.500 liter benzine. Bij een stijging van de benzineprijs met 14 cent betekent dat jaarlijks maar 490 gulden extra.' In Nederland rijden momenteel ongeveer 240.000 lease-auto's rond. Eensgezind tonen de leasebedrijven zich optimistisch over de toekomst. 'Volgend jaar verwacht ik een groei van minstens 25 procent', jubelt Verkuijl. Directeur Hollander van Lease Plan verwacht binnen 3 a 4 jaar een verdubbeling van de Nederlandseleasevloot. CW Lease is iets voorzichtiger en verwacht binnen vijf jaar een half miljoen lease-auto's. Het afgelopen jaar werd gekenmerkt door de komst van nieuwe lease-maatschappijen die een graantje van de groeiende markt willen meepiken. Nederland telt nu een 35-tal grotere maatschappijen en 400 kleinere aanbieders.

Door de toegenomen concurrentie verschillen de tarieven onderling nauwelijks meer. 'Ik zit al twintig jaar in het vak en heb de marges alleen maar kleiner zien worden', zegt algemeen-directeur T. G. Leijten van CW Lease. Hij voorspelt dat veel kleine leasemaatschappijen het loodje zullen leggen. 'Alle grotere lease-maatschappijen investeren nu in verbeterde dienstverlening. Daar kunnen die kleintjes niet tegenop.'