Breukink en Rooks kopmannen in Japan

AMSTERDAM, 31 aug. Aan de vooravond van hun vertrek naar Japan, waar zondag het wereldkampioenschap op weg wacht, hebben de Nederlandse beroepswielrenners na overleg met ploegleider Peter Post besloten dat Steven Rooks en Erik Breukink als kopmannen zullen fungeren. Frans Maassen, Adri van der Poel, Peter Winnen en Eddie Bouwmans krijgen een beschermde status. De rolverdeling is gebaseerd op de wetenschap dat op het parcours in Utsunomiya renners met klimkwaliteiten het best tot hun recht komen.

De Nederlandse beroepsrenners hebben van al in Japan aanwezige mensen van de KNWU de aard van het parcours moeten vernemen. Chef d'equipe Kolkhuis Tanke deelde telefonisch aan selectielid Ducrot mee dat na een loodzware beklimming een lange afdaling volgt met liefst twintig bochten. Post, zojuist terug van een werkbezoek aan Japan, was niet in staat geweest een kijkje op het parcours te nemen, maar had identieke verhalen gehoord. Bovendien, wist hij, zal de enorme hitte en de hoge vochtigheidsgraad een belangrijke rol spelen.

Op grond van die bevindingen is het besluit van Post om niet een week eerder naar Japan te vertrekken maar twee dagen voor het WK achteraf gezien juist geweest. 'Ik denk dat die weersomstandigheden gedurende een week een enorme aanslag op de conditie betekenen. Voor sommige renners is het beter dat ze zo lang mogelijk in eigen, vertrouwde omgeving trainen.' Tijdens de voorbespreking in Amsterdam kwamen de geselecteerden met de sectie beroepswielrennen tot een financiele constructie in geval een van hen wereldkampioen wordt. De opvolger van titelhouder LeMond zal met de grote revenuen in het vooruitzicht 150.000 gulden in de premiekas deponeren. Een sponsor voegt daar 75.000 gulden aan toe. In Amsterdam werd ook een financieel geschil uit de weg geruimd. In eerste instantie was de selectieleden gevraagd een deel van de reiskosten (business-class a raison van bijna negenduizend gulden) bij wijze van voorschot op rekening van de sectie beroepswielrennen te storten. Het was de renners niet uitgelegd dat het bedrag later als onkostenvergoeding (een belastingtruc) zou worden verrekend. De renners protesteerden tegen deze vreemde handelwijze en konden vervolgens worden gerustgesteld toen bleek dat de sectie dank zij haar sponsor alsnog de eindjes aan elkaar had kunnen knopen.