Parijs eert de uitvinder van het interview

In Dossier 7, een kleine expositieruimte hoog verscholen in de voormalige stationsoverkapping van het Parijse Gare d'Orsay, is een eerbetoon ingericht aan de krantebaron James Gordon Bennett. Tussen 1887 en 1918 liet hij tegelijkertijd in New York en in Parijs The New York Herald verschijnen. Op tweeendertigjarige leeftijd, in 1867, nam Gordon Bennett van zijn vader The New York Herald over. De krant was een van de vijftien dagelijkse nieuwsbladen in New York en werd onder Gordon Bennett het rijkste, machtigste en meest gelezen dagblad. Bennetts redactionele opvatting was even simpel als trefzeker; hij belichaamde het idee dat 'de krant een mijnheer is'. Zijn redactie hield hij voor: 'Mijne heren, ik ben de enige die de krant leest en de die er plezier aan wil beleven. Ik ben de enige die voor de krant onmisbaar is.'

Het symbool van Gordon Bennett was de uil. Ophet hoofdgebouw van de krant in New York prijkten achttien uilen waarvan de ogen 's nachts in het donker knipperden. Ze verbeeldden de ideale journalist die wijsheid koppelt aan waakzaamheid, en zelfs 's nachts bereid is met het notitieblok op pad te gaan en voor zijn krant te schrijven. Tijdens het hoofdredacteurschap van Gordon Bennet bloeide de krant op en werd maatgevend voor het Europese vasteland. Zijn motto was: 'Namen, namen, namen. Nieuws, nieuws, nieuws.' Hij maakte gebruik van de modernste uitvindingen op het gebied van telegrafie; hij was de eerste die de linotype gebruikte om de regels in een keer in het lood te zetten, en niet, zoals voorheen, elke letter apart. Bennett nodigde literaire auteurs als Marcel Proust en Paul Bourget uit voor zijn krant te schrijven. Hij redigeerde de voorpagina tot een plek voor politieke reportages met een keur aan onmisbare details. Het interview was zijn uitvinding. In 1871 stuurde hij de schrijver en avonturier Stanley naar Afrika met de eenvoudige opdracht: 'Go and find Livingstone.'

Dat lukte. De historische woorden 'Dr. Livingstone, I presume?' stonden voor het eerst afgedrukt in The New York Herald. De tentoonstelling biedt tal van lithografieen van de krant. De voorpagina is een wonder van eenvoud. Boven de vouwlijn een dragende foto, waar het nieuws overzichtelijk omheen is geplaatst. Geen namen van redacteuren of correspondenten bij de artikelen, alle aandacht richt zich op de berichtgeving. Elke zondag verscheen een kleurenbijlage waarvan de openingspagina de schoonheid bezit van een affiche uit de Belle Epoque, de tijd waarin The New York Herald het Parijse uitgaansleven behartigde. Zelfs de naam van James Gordon Bennett stond nooit in de krant afgedrukt, pas op de dag van zijn dood, 14 mei 1918. De uil vormde het logo boven het redactionele commentaar van zijn dagblad, dat na fusies met The New York Tribune in 1976 verscheen als de kwalitatief hoogstaande International Herald Tribune, vanuit Parijs geredigeerd en gedrukt in elf steden op drie continenten.

    • Musee D'Orsay
    • An American Newspaper in Paris. Parijs
    • Do. 10-21.15U
    • Rue de Bellechasse 1. t
    • M 29 September. Di. t
    • Zo. 9-18. Inl. 09-33145494814
    • Kester Freriks The New York Herald
    • M Za. 10-18U