'Viaduct bij Kufstein is in juli '91 gerepareerd'

BRUSSEL, 28 aug. Het viaduct in het Oostenrijkse Kufstein zal in juli 1991 zijn gerepareerd, een jaar nadat er een verzakking van een meter was geconstateerd. Dat heeft de Oostenrijkse minister van verkeer, Manfred Streicher, gisteravond toegezegd aan zijn collega's uit de Bondsrepubliek, Italie en Nederland.

In de tussenliggende periode zal per 1 september een noodbrug worden opengesteld waardoor het goederentransport per vrachtwagen door Oostenrijk voor het grootste deel normaal zal kunnen verlopen. De afgelopen weken had het wegtransport met grote problemen te kampen doordat de Oostenrijkse provincies Tirool, Vorarlberg en Karinthie routes voor vrachtauto's afsloten wegens de overlast voor de bevolking. Italie dreigde daarop zijn grenzen te sluiten voor Oostenrijkse vrachtauto's.

Het gisteravond na zes uur onderhandelen bereikte compromis houdt in dat het verkeer van noord naar zuid gebruik zal kunnen maken van de Vorarlbergroute, via de Fernpas, terwijl dat van zuid naar noord zal worden omgeleid via de Achenwald-pas. Oostenrijk zal ervoor zorgen dat de capaciteit van de Wildbichl-brug door verbeteringen per 1 september kan worden uitgebreid tot 1500 vrachtautopassages per dag. Per 1 januari moet dat zijn verdubbeld. Het normale aantal passages op deze route bedraagt meer dan 4.000, waarvan ongeveer 20 procent van Nederlandse vrachtauto's. Volgens minister Maij-Weggen zijn overigens veel Nederlandse vrachtwagens sinds de verzakking bij Kufstein de route via Frankrijk gaan gebruiken.

Op een Duits aanbod om snel een noodbrug te slaan wilde de Oostenrijkse regering niet ingaan, met het argument dat men het geld beter kon investeren in het herstel van het viaduct bij Kufstein. De ministers van verkeer, die gisteren vergaderden onder technische leiding van de Europees Commissaris van verkeer, Karel van Miert, besloten twee commissies in te stellen, een voor toezicht op het naleven van de criteria voorrang wordt bijvoorbeeld gegeven aan vrachtauto's met bederfelijke waar en aan geluidsarme vrachtwagens en een commissie die grotere bekendheid en effectiviteit moet bewerkstelligen van het gecombineerde vervoer, het vervoer van vrachtauto's per trein. Nu klagen vrachtrijders er vaak over dat ze drie dagen moeten wachten voordat er plaats vrij is op een trein. Oostenrijk voerde gisteren aan dat er nog capaciteit is voor 1.100 vrachtwagens per trein.