Nedlloyd gokt weer mis

Als de koers van een onderneming in vier maanden tijd halveert heeft de beurs duidelijk geen vertrouwen meer. Nedlloyd dacht juist zijn verhoudingen met de kapitaalmarkt wat te hebben verbeterd na jaren van onmin over steeds weer andere 'tegenvallers'.

Begin dit jaar leefde de beurs met de gedachte dat Nedlloyd na een miljard afschrijvingen en afstotingen schoon schip had gemaakt. Zelfs de LNG-tanker Gastor (een misser van enkele honderden miljoenen) was verkocht. De beurs zou niet meer zeuren over de oude klacht dat Nedlloyd altijd schepen kocht als ze duur waren en verkocht als ze niemand ze wilde hebben. 's Werelds vijfde reder begon in de zeevaart aan een investeringsprogramma van vele miljarden en zou via overnemingen Europa's meest vooraanstaande wegtransporteur worden.

Nu blijkt Nedlloyd een gokje op de dollarkoers te hebben gewaagd. Maar het bedrijf verzuimde het valutarisico af te dekken en werd dus slachtoffer van een onvoorziene verdere daling van de dollar. Een daling van de dollar met een cent drukt de winst van Nedlloyd met 2,5 miljoen gulden, horen beleggers nu. Op basis van halfjaargemiddelden scheelde de dollardaling Nedlloyd de eerste zes maanden dus zo'n 58 miljoen gulden winst. Het aandeel Nedlloyd is met dit soort invloeden voor beleggers meer een valuta-optie dan een belang in een kapitaalintensieve transportonderneming.

Ook in het wegtransport dat geen last heeft van de dollar ogen de resultaten niet overtuigend. De omzet in de sector overig transport steeg met 600 miljoen. Dat is minder dan het lijkt als wordt bedacht dat het aangekochte Duitse transportbedrijf Union voor het eerst in de cijfers is opgenomen met op jaarbasis een omzet van 1,3 miljard D-mark, terwijl Nedlloyd in de tussentijd ook nog wat kleinere bedrijven heeft overgenomen.

Nationale Nationale Nederlanden verdiende de eerste helft van dit jaar 300 miljoen gulden, maar denkt over het hele jaar toch 900 miljoen winst te behalen. Dat oogt alsof 's lands grootste verzekeraar na de tegenvallers de mouwen opstroopt en er weer hard tegenaan gaat. Maar in de tweede helft van vorig jaar verdiende Nationale 584 miljoen gulden. De verzekeraar stelt zich dus tot doel de winst in de tweede helft van het jaar met 2,75 procent te laten stijgen.

De tegenvallers van Nationale in het eerste halfjaar waren eenmalig. Netto 69 miljoen stormschade in het eerste kwartaal en in het tweede kwartaal een strop van 80 miljoen in de transportverzekering bij dochter Orion, die zijn risico's niet zelf blijkt te administreren en nog eens 40 miljoen in de Verenigde Staten.

Zonder tegenvallers mikken op 2,75 procent winstgroei is niet de manier om de koers/winstverhouding op te vijzelen, te meer daar het aantal uitstaande aandelen door het interimdividend (toevallig?) al met 2,75 procent groeit en de winst per aandeel dus niet zal stijgen. Op 60 gulden doet de koers nu tien maal de winst per aandeel. Dat is niet slecht bij zo'n perspectief van nul-groei. De koers van Nationale, dat op beleggingen meer verdient dan op verzekeringen, doet het niet slechter dan het beursgemiddelde. Mocht Nationale nog fusieplannen hebben ABN en Amro vonden zichzelf immers ook niet groot genoeg dan kan de verzekeraar beter opschieten voordat de beurs van mening verandert.